Já fakt nevím, jestli se k tomuhle ještě něco vůbec vyplatí psát...
Zakouří každý diesel. Bez ohledu na to, jestli atmosféra, turbína, řadové čepradlo, rotačka, čerpadlo-tryska, společná lajna...
Černý dým = málo vzduchu, mnoho nafty. Za normálních okolností tohle udělá každý TURBOdiesel při prudké akceleraci z nízkých otáček, kdy není ještě k dispozici dotatečný plnící tlak, nebo v oblasti maximálního výkonu, kdy už není k dospizici dostatek vzduchu...
Pokud to hulí černě v otáčkách furt, nejspíš se odporoučí nebo odporoučela tota turbííína, případně je někde v sacím traktu díra. No a pokud ho hulí černě i na volnoběh, tak místo vstřikovačů jsou již jen záhradní sprchy, co tam naftu lijou horem-spodem.
Poslední případ jsou nahromaděné saze ve výfuku. Ty se při ležérních jízdách hromadí, hromadí a hromadí...a pak když člověk přiloží pod kotel třeba na dálničním přivaděči, tak zkrátka vyletí von v podobě krátkodobého černého mraku. Stejně se tak může stát dokonce i u vozů s DPF, pokud jsou starší a s hodně najetými km. Za normálních okolností však takový vůz kouřit nesmí.
Některé atmosférické diesely taky na černo nezakouří, protože jim nějaký "chytrák" ubral na čerpadle a tudíž nejsou schopny dát plnou dávku nafty a pochopitelně ani dosáhnout plného výkonu motoru. S oblibou to využívali trakotřisti, majitelé taxi firem atd. v naději, že ušetří na spotřebě.
Bílej dým = voda ve spalinách. Za studeného počasí je to prvních několik kilometrů samozřejmě normální. Za studeného a vlhkého počasí to u některých systémů zlehka na bílo pokuřuje pořád. No pokud to hulí na bílo furt bez ohledu na počasí, tak je to těsnění pod hlavou, hlava samotná, tepelný výměnník spaliny/voda...
Šedomodrý dým: Olej ve spalovacím prostoru. Jestli to modře zahulí jen po nastartování, nebo prudkým přidání z dýl trvajícího volnoběhu, jedná se většinou o špatný gufera ventilů. Konstatní kouření na modro při akceleraci jsou nejspíš opotřebené pístní kroužky nebo i stěny válců.
Jak je vidět, vůbec to nesouvisí s tím, zda se jedná o TDI, CDI, CRDI, JTD, DTI, ICTDI, TDCI,...