ReproMania.NET - Pro lepší zvuk
http://repromania.net/domains/repromania.net/forum/

stavba reprobeden
http://repromania.net/domains/repromania.net/forum/viewtopic.php?f=24&t=7873
Stránka 1 z 2

Autor:  Vláďa [ 28 úno 2019 04:21 ]
Předmět příspěvku:  stavba reprobeden

Jsem tady nový, tak jsem se zařadil mezi začátečníky. Po hodně dlouhé době si chci postavit reprosoustavy a přece jen je dost věcí jinak, než bylo před 35 lety, když jsem si stavěl ty, co na ně dodnes hraju.
Moje staré reprobedny jsou aktivní třípásmovky, pro každé pásmo zvlášť zesilovač. Je tam 2x ARN6604, ARZ4604 a ARV3608. Ke každému reproduktoru je jeden zesilovač MDA2020. 8 ohmový výškáč proto, že má menší zatižitelnost a zesilovač má do 8 Ohmů menší výkon. Ač se říká, že velký objem je pro gumové basáky nebezpečný, bedna se dvěma ARN6604 má 70 litrů, pouštělo se to i dost naplno a nic se nestalo. Asi že 20W na jeden reprák není zas takový výkon, aby ho utrhnul.
Bedny jsem měřil ... teda jestli se tomu dá říkat měření, když jsem v "bezodrazovém prostoru" (na zahradě) na jednotlivých kmitočtech měřil a přepočítával napětí z mikrofonu. O počítači se mi tenkrát tak mohlo zdát. Výsledek měření byl, že na 50 Hz byl pokles cca 3 dB. Výhybky mám teda před koncovými zesilovači, 12 dB a dělící kmitočty jsou (jestli si dobře pamatuju) 700 Hz a 5 KHz.

Nové bedýnky chci z několika důvodů. Dlouho přemýšlím co by se na reprobednách mělo změnit - zesilovače, reproduktory, jenže "nejsou lidi". Taky ty bedny jsou příliš velké, chci je pověsit na stěnu. Teď přestavuju byt, nechávám ci dělat nějaký nábytek z dubového masivu a z dubu si nechám udělat i reprobedny. Takže je důvod začít.

Dřevo teda bude dubový masiv, tloušťka desek 20 mm. Je tento materiál pro stavbu reprobeden vhodný? Ale zase proč by nebyl...
Předběžně mám vybrané:
basák Monacor SPH-6M (180 mm)
středy VISATON DSM 50 FFL
výšky Visaton G20 SC
Objem beden by měl být 20 litrů. Bedny budou zase aktivní, každé pásmo svůj zesilovač. Takže neřeším tlumení reproduktorů na dělících kmitočtech, rozdíly v citlivosti... Předpokládám, že by to mohlo hrát dobře. Nebo mohu narazit na nějaký zásadní problém?

Ještě ohledně těch basů ... v dobách za socíka, táta dostával takovou brožurku od Brüel & Kjær. Jednou tam bylo měření tří reprobeden ve třech poslechových místnostech. Co s výslednou charakteristikou udělají na basech rezonance i vcelku zatlumené místnosti, byl děs. Takže si i při veškeré snaze nedělám moc iluze.

Autor:  penjo [ 28 úno 2019 07:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Chválim, že si naklonený k výmene reprosústav.
Bude tu okolo toho celkom prínosná diskusia, tak sa nenechaj odradiť, ale nechaj si poradiť a usmerniť.
Poďme postupne.

Dubový masív - masív všeobecne nie je príliš vhodný na výrobu celých skeletov. Dôvod je ten, že môže byť akokoľvek vysušený, 10-15 rokov pod strechou, na povale v suchu, ale bohužiaľ, masív stále pracuje, rozťahuje sa a tým vznikajú trhliny a následne priepustnosť vzduchu.
Najčastejšie je sa používa na skelety MDF a ako povrchová úprava dýha, či farebný náter/nástrek.
Z lacnejších materiálov, vhodných skôr na maličké regálovky sa dá použiť laminovaná DTD, kde odpadá potreba riešiť povrchovú úpravu. Na väčšie reprobedne by som ju už nedoporučoval, vzhľadom na jej pružnosť.
Ďalší materiál, ktorý je veľmi dobrý je multipex (brezový, bukový...), ale cena ja vyššia. Takže ako najlepšia možnosť vychádza MDF. V tvojom prípade ju môžeš obložiť tenkým masívom, ale hlavný skelet určite nie z masívu.

K výberu reproduktorov - na začiatočníka je to rozumný výber, kedy sa budú dať reproduktory na seba naviazať. Ale určite ti tu poradíme aj niečo lepšie.

Zosilovač - prevádzkovať to ako aktív na MDA2020 a hrať sa s nastavením hlasitosti, či laborovať s aktívou výhybkou, mi príde trochu hardcore. Určite by som sa vyhol tomuto riešeniu a poriešil to odladenou pasívnou a stereo zosilovačom. MDA už je prežitok z dôb dávno minulých. Dá sa aj teraz riešiť aktív, ale s podstatne modernejšími a parametrovo lepšími zosilovačmi, poťažmo použiť miniDSP.

Skús si popozerať projekty tu na stránke od Kocoura - LSM, či od TheLastUnicorn ako napr. URS3100 a môžeš sa nechať inšpirovať.

Alebo máš ešte inú možnosť. Napísať, koľko si ochotný investovať do reproduktorov, či môžu byť dvojpásma, alebo trváš na trojpásmach. Ďalej či trváš na tom aktívnom delení, alebo sa uspokojíš aj s pasívnou výhybkou.

Určite tu nájdeme nejaké vhodné riešenie pre teba.

Autor:  TheLastUnicorn [ 28 úno 2019 08:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Výběr reproduktorů dobrej, možná bych se přimlouval za jiný basák, ale tady vyhoví i ten SPH-6M. Všechno v podstatě napsal penjo.
Já jen upozorním, že aktivní výhybka není všelék a platí pro ni všechno, co pro pasivní - tedy pečlivé změření všech měničů přímo v ozvučnici z více úhlů - jak frekvenčka, tak fáze a následná simulace, páč průběhy filtrů na svorkách měničů musí být u aktivu i pasivu totožný. Výhoda aktivu tím pádem spočívá hlavně v tom, že člověk opravdu nemusí řešit citlivosti měničů, protože na signálové straně se úrovně dají srovnat. Pak už to má spíš nevýhody. Na tohle bych asi použil slušnější DSP, když už aktiv. Výhodou DSP je pak i možnost následné korekce místnosti v místě poslechu.

Autor:  Vláďa [ 01 bře 2019 02:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

To že nemám zkušenosti se stavbou reprobeden, ještě neznamená, že bych o tom nic nevěděl - i když spíš jen teoreticky. Samosřejmě to že mám v 35 let starých bednách MDA2020 neznamená, že bych ho dneska chtěl do něčeho dávat. Elektronikou se celý život profesionálně zabývám a stavbu zesilovačů beru tak jako že si udělám čas i na sebe a udělám si radost :P Výběr výkonových integrovaných zesilovačů dneska je, asi jako když si ženská vybírá hadry :lol: Vyrábím sice poněkud jinou výkonovou elektroniku, ale tohle je fakt bez problémů.
Naladění pasivních výhybek - právě toho bych se bál, protože s tím nemám zkušenosti. Vím že pro reproduktor je nejlepší, když je tlumený nulovým odporem zesilovače. To je u aktivních beden dodrženo i na dělících kmitočtech. U pasivních výhybek se ta fáze na dělícím kmitočtu kroutí a reprák není tlumený odporem, ale kapacitou nebo indukčností. Je otázka, jak se to bude navzájem ovlivňovat s jeho mechanickými rezonancemi. Zvlnění charakteristiky to může buď zvýraznit, nebo naopak zatlumit. Navíc často se s dělícím kmitočtem pohybujeme v blízkosti kmitočtu, kde má reprák na charakteristice nějaký zlom. Sice chápu že pasivní výhybky se dělají, jen nevím, jestli dobře naladěná výhybka je opravdu optimální řešení, nebo jen nějaký kompromis. Pro mě je to duchařina a nerad bych na tom strávil mládí :shock: Naladit aktivní výhybky naopak vidím jako velice jednoduché. Zvolím si dělící kmitočet, spočítám pro něj součástky, změřím jak na sebe oba kanály amplitudově i fázově navazují a případně dostavím. Vybavení na to mám. Když se pohybuju v oblasti, kde má reprák rovnou charakteristiku, je snad předpoklad, že tam bude mít i rovnou fázovou charakteristiku. Nebo snad né? Proto taky to třípásmo.Takže bych teoreticky na hotové bedně nic nepotřeboval měřit a musí to na sebe navazovat optimálně.
Navíc u aktivní výhybky nemusím dělat s výkonovými prvky (L, C), ale dělám s SMD součástkama a troufám si tvrdit, že od doby, co se v hmotě COG/NPO dělají i větší kapacity, výhybka je prakticky teplotně nezávislá a jak ji jednou nastavím, tak už zůstane.
Otázka volby reproduktorů - chci menší bedny na pověšení na stěnu. Vím, že jsem si vybral poměrně malý basák, ale byl v tom záměr. Stačí mi menší objem bedny. Výkon je víc než dostatečný a asi ho ani nevyužiju. Když naměřím s uzavřenou ozvučnicí nějaký mezní kmitočet, pod kterým to bude padat, mohu to korigovat v zesilovači a využít na to tu rezervu výkonu. Na rozdíl od bassreflexu, což je rezonátor, tahle korekce je aperiodická a nemá vliv na impulzní odezvu. A zase - korigovat něco v zesilovači si mohu dovolit jen v aktivních bednách, kde zesilovač je součást bedny. Aspoň takhle to vidím já.
Jo a od dubového masivu neustoupím, proto ty bedny dělám - aby měly stejný dizajn jako další dubový nábytek. Lamino desky sice vypadají dobře, ale deska s polepenou hranou přece jen vypadá trochu jinak, než dobře opracovaný masiv. Peníze až tak neřeším, samosřejmě nesmí to stát majlant. Možná by bylo zajímavé na vnitřní stranu beden lípnout něco, co by (spíš jen teoreticky) dotěsnilo případné trhliny ve dřevě, ale co by zároveň tlumilo rezonance té dubové desky. Pokud jsou nějaké nápady ... ještě to proberu s truhlářem.

Ještě k těm dvou/tří pásmům. Když jsem ještě jako student zvukařil u country kapely, měli jsme od kulturáku soupravu zesík + bedny Vermona (NDR). Basák šel až kam dokázal, pak tam byly dva výškáče vedle sebe (možná 30 cm od sebe) připojené jen přes kond. Nebylo nutné ani měřit, stačilo se projít před bednama a byl to děs. Středy ostře směrové, na výškách se to mlátilo. Výškáče jsem pootočil do stran, basák jsem omezil možná do 2 KHz. Hrálo to pak úplně jinak. Od té doby mám averzi k velkým reprákům, které chodí výš než do 1 KHz. Takže taky proto to třípásmo.
Uf to jsem se zase rozkecal.

Autor:  deaf-layman [ 01 bře 2019 03:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

K tomu masivu: firma Xavian (Hostivice) až na výjimky používá masiv (dub, ořech, javor, i v kombinaci). Takových firem mnoho není, asi vědí proč se mu vyhnout, ale může to být také jen otázka rentability. Xavian vnitřní stěny tlumí kompositními deskami s bitumenem (asi něco takového jako prodávají zde: https://www.ahifi.cz/odhlucneni-dveri-auta/ nebo v Reproobchodě).

Autor:  TheLastUnicorn [ 01 bře 2019 09:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

"Naladit aktivní výhybky naopak vidím jako velice jednoduché. Zvolím si dělící kmitočet, spočítám pro něj součástky, změřím jak na sebe oba kanály amplitudově i fázově navazují a případně dostavím. Vybavení na to mám. Když se pohybuju v oblasti, kde má reprák rovnou charakteristiku, je snad předpoklad, že tam bude mít i rovnou fázovou charakteristiku. Nebo snad né? Proto taky to třípásmo.Takže bych teoreticky na hotové bedně nic nepotřeboval měřit a musí to na sebe navazovat optimálně. "
Tohle si myslí mnoho lidí, ale skutečnost je úplně jiná. Už jen proto, že u třípásmové soustavy nevyzařujeme z jednoho bodu, ale musíme brat v úvahu časová spoždění mezi měniči a tohle je nutný adresovat ve výhybce jak pasivní, tak aktivní. Spočítaná aktivní výhybka bude fungiovat úplně stejně blbě, jako spočítaná pasivní.
Nebudu tady znovu všechno vysvětlovat, protože jsem z toho již unavený a vůbec mne to nebaví, takže pokud někdo rozumí anglicky, udělám to takhle.
http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm
http://www.troelsgravesen.dk/ECN.htm
A pokud chceš, klidně Ti ukážu výsledek simulace některé z mých reprosoustav, kde mi spočítáš aktivní filtr pro dělicí frekvenci. Já to pak použiju v simulátoru a následně i ukážu, jak moc se bude výsledek a hodnoty součástek, potažmo i topologie výhybky lišit, pokud to pečlivě vyladím já.
A jestli nechceš podstupovat celou tu martýrii s měřením, simulací a laděním, tak si kup rovnou nějaké slušné komerční bedny. To, co se chystáš totižto udělat, budou jen vyhozené peníze s bídným výsledkem. Postup, na který se chcystáš je hlavním důvodem toho, proč v mnoha lidech stale zůstává přesvědčení, že doma nejde udělat lepší bedny, než co mi nabízí komerce.

Autor:  Vláďa [ 01 bře 2019 10:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Zběžně jsem si to prohlíd (nemám teď čas) a je zajímavé, co s tou výhybkou vyvádějí. Že by na frekvenční charakteristiku měl takový vliv i tvar předního panelu? Myslel jsem si že pokud jsou reproduktory v jedné rovině, není co řešit. Nojo, vidím že se bez měření neobejdu. Nevěřím, že bych došel k nějak výrazně hrbaté charakteristice a když jo, holt to nějak doladím.

Autor:  laminat [ 01 bře 2019 10:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Vláďa: Celkem mě překvapuje, že jako člověk, který je eviděntně zběhlý ve velice blízkém oboru, trváš zarputile na svém ("nějak" to doladím, "trvám na masivu" etc.).

Autor:  penjo [ 01 bře 2019 14:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Nuž...niekto sem príde po radu, keď nevie k problematike nič a nechá si poradiť. Iný sem príde po radu, už keď je rozhodnutý ako čo spraví a keď mu jeho "riešenie" nikto neodobrí, aj tak si spraví po svojom. To ale nás trápiť predsa nemusí.

S drevom pracujem už niekoľko rokov, otec je dokonca stolár a jednoducho ten masív stále pracuje, nech je akokoľvek lepšie vysušený (berme do úvahy domáce podmienky). Uvediem príklad z praxe, keď som robil dekle na "Teslabuki" pre ART. Dubové hranolky 55x55mm, dĺžky od 16 do 30cm, sušené priamo nad komínovou rúrou z pece počas vykurovacej sezóny v trvaní dva mesiace. Človek by si aj myslel, že toľko hodín na veľmi teplom a suchom mieste a ono do pár mesiacov od vyhotovenia deklov sa tak nejak zosušili a kusy zlepené k sebe sú teraz voči sebe presadené, niekde aj 1mm. Toľko masív. Preto som navrhoval spraviť skelet z MDFky a odýhovať, viď všetky moje bedne.

Autor:  tatko Tom [ 01 bře 2019 15:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Sám som nechápal keď som "sem prišiel" veľmi veľa :)
Napríklad že nie sú repro v rovine, že musia byť zkosené hrany, prečo sú výškáče v akýchsi "lievikoch" a sto ďalších vecí. :D
Hoci dodnes neviem veľa z teórie, len mám taký "fialový šajn" - nepolemizujem s ľuďmi, ktorí tomu poctivo venujú roky života a PRESNE vedia čo, PREČO a ako :)

Autor:  emge [ 01 bře 2019 21:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Ešte je tu možnosť použiť dyhovanú MDF. "Dyhovanie" sa tak zúži len na lepenie hrán.
Treba ale pracovať precízne, chyby sa už nedajú zatmeliť a zakryť dyhou. Práca je o niečo jednoduchšia, ako s laminovanými materiálmi (hrany rezov, možnosť prebrúsenia...).

Autor:  Vláďa [ 02 bře 2019 01:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Tak já vím, že bych to měl asi dělat úplně jinak. Jenže když si z masivu nechávám dělat ostatní nábytek, něco už mám, tak proč bych měl reprobedny dělat z něčeho co má vypadat jako dub a mít to vedle dubového stolku? To snad né... Ostatně mám jídelní stůl z masivního dubu a deska ani nepraská, ani se nekroutí. Ten masiv je poskládaný a lepený z proužků (jinak by taková deska nešla udělat) a údajně je to skládané tak, aby se případné dilatace kompenzovaly. Jsou to standardně vyráběné 20 a 40 mm desky.
S truhlářem jsme teď řešili poličku za gaučem, že 2,40 m už nejde udělat z těch lepených desek a bude to dělat z dubového prkna. Prý nemám mít strach, je to dřevo vysušené v truhlářské kvalitě a i v té délce to zůstane rovné. Se dřevem dělá celý život a věřím mu. Jak tady někdo psal že dřevo 2 měsíce sušil za komínem a kroutilo se to - no na to jsou přece profi sušárny a zaručují nějaké parametry toho dřeva.

Tak schválně - až budu mít víc času (jako že teď nestíhám), vytáhnu ty moje 35 let staré aktivní bedny na zahradu a změřím je. Sám jsem zvědavý, jak to dopadne a jestli výhybky před výkonovými zesilovači jsou takový problém. Třeba opravdu jo...

Autor:  TheLastUnicorn [ 02 bře 2019 10:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Stůl je ale něco jinýho. O problémech s ozvučnicemi z masivu jsem se přesvědčil jednak sám, jednak mi to potvrdil i tenhle třuhlář:
http://neohighend.com/
Na druhé straně je na trhu relativně dost soustav, které mají ozvučnice vyrobené z masivu. Pravděpodobně však ten masiv bude mimořádně kvalitní. Abych nechodil daleko:
https://www.elfton.cz/elfton-vegas-2/
Co se týče výhybek před zesilovači...já vůbec netvrdím, že samy o sobě jsou nějaký problém. Tvrdím jen to, že aby fungovaly korektně, nestačí jen spočítat dělicí fekvence pomocí vzorečků, protože koncové zesilovače nepracují do odporové zátěže. Výsledek je totiž pak úplně stejně špatný, jako pasivní vzorečkový výhybky.
Prostě se musí:
1. Postavit bedna a osadit
2. Postavit před mikrofon a změřit každý měnič zvlášť, ideálně z více úhlů, přičemž se mikrofonem nesmí hýbat
3. Naměřené charakteristiky (frekvenčka a fáze) se vyexportují do simulátoru výhybek
4. V simulátoru se místo pasivní výhybky navolí aktivní
5. Přidávají se různé propustě, ve kterých si pak člověk upravuje hodnoty součástek tak, aby vyšla želaná vyzařovací charakteristika
Já navrhoval aktivní výhybku 3x v životě a řeknu popravdě, pasiv mi přišel na simulaci o dost jednodušší. O následné konstrukci ani nemluvím, co to bylo za pakárnu zbavit se už jen problémů se zemí u 6ks LM3886 napájených z jednoho trafa. :D

Autor:  Vláďa [ 02 bře 2019 10:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

No nerad bych sklouznul do nějaké duchařiny, jsem přece technik. Je pravda že se musí vyřešit nejen navázání amplitudy na dělícím kmitočtu, ale i fáze a jak tak vidím, v tom bude asi větší problém než jsem si myslel a nejspíš proto to složité ladění výhybek. Položme si otázku - nešlo by to u aktivních výhybek řešit úplně jinak a jednodušeji? Přece místo složitého ladění můžeme použít fázovací článek, který amplitudovou charakteristiku neovlivní a jen v okolí dělícího kmitočtu pootočí fázi podle potřeby. Jednoduché dostavení jedním trimrem pro laždý dělící kmitočet. Teď mě prosím nekamenujte za to, že bednám nerozumím a že se to takhle nedělá - třeba jen proto, že to u pasivních výhybek tak jednoduše nejde. Jen námět k teoretickému zamyšlení.

Moje obliba aktivních beden je až taková, že jsem si jednou ze zvědavosti udělal malinké 3 litrové bedničky, jako pokus, jak tohle ještě může hrát. Měřil mi to kamarád, který dělal techniku v ostravské televizi. Dodnes je používám u počítače a zvuk se mi zdá být na to jak jsou malé, velmi dobrý. Výkon to samosřejmě moc nemá :-) Teď jsem v archivu vyhrabal, jak mi to vyšlo v amáru.
http://vaelektronik.cz/fotky/electus2006.pdf

Autor:  kodl [ 02 bře 2019 11:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Doba je trochu jinde. tohle je ještě menší, a dokáže to s modulem s TPA3116 hrát i nahlas: viewtopic.php?f=9&t=7447&hilit=helium
Ono to měření není zas taková věda, ale je potřeba tomu něco věnovat. Možná je řešením postavit něco odladěnýho a na aktivnáí výhybky se vykašlat.
Ostatně trochu od jinud: LED Osram mi pořád svítí, akorát předřadník je jinej, jednodušší s AN9801 (HV9910 a pod ekvivalenty) je okolo toho míň součástek...

Autor:  ransom [ 02 bře 2019 12:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Vláďa:
Však to není žádná duchařina, ale právě naopak zcela objektivní fyzika. Nikdo tady nemá vůbec nic proti aktivním výhybkám, ale aj ty musejí brát v potaz reálné vyzařovací charakteristiky repráků - amplitudové, směrové, fázové. Je to pak i svým způsobem jednodušší. Jen se na to dnes používají programovatelné DSP, u kterých se dá na základě měření laborovat s propustěmi, fázemi i úrovněmi. Což u analogových výhybek s RC obvody moc nejde. Používá se to právě u řady top konstrukcí, kde se dá výsledek dolaďovat naknop, třeba i včetně korekce poslechového prostoru..
K pasivním výhybkám: Když se podíváš do literatury dejme tomu z 80. let, jistě najdeš náhradní obvody repráků, které zohledňují kompletně jejich elektrické, mechanické a akustické vlastnosti. Korektní návrh výhybky musí počítat s tím, že jsou za výhybkou právě takové repráky, ne jenom nějaká zjednodušená elektrická zátěž. Výhybka navrhovaná simulacemi pracuje s náhradním obvodem repráku (což je dost složitý RLC obvod) a krom toho bere v potaz i jeho skutečně změřené vyzařovací charakteristiky, které se ovšem nezískají jinak, než změřením v konkrétní ozvučnici (která má na výsledek taky nezanedbatelný vliv). Simulace zohledňuje to, jak se vyzařování jednotlivých pásem sčítá amplitudově a fázově v různých úhlech od osy. Se vhodnými repráky není problém dosáhnout frekvenční charakteristiky v poslechové ose v pásmu 2dB a mimo osu alespoň plynule klesajících skoro lineárních průběhů, plus alespoň přijatelný průběh fáze. Což je pak poslechem kvitováno s nadšením a zkušené oko snadno už z naměřených charakteristik odhadne, jestli to bude hrát dobře nebo na hovno. Tohle NEMÁŠ šanci udělat odhadem, výpočty nebo pokusy, zatímco simulační program, pokud dostane korektně změřená vstupní data, zrovna vyplivne přesný náhled výsledku.
Měření pomocí tónového generátoru a mikrofonu nedá použitelné výsledky. Proč, to je na dýl. Simulace aktivních výhybek je nachlup stejná, pouze se do ní nemusejí zahrnovat impedanční průběhy repráků.
Jako samozřejmě, člověk může být nadšený i z mála. Máme proto občas srazy, kde se pořádají akustické orgie s tím, co kdo zrovna přiveze. Teprve při přímém porovnání si člověk může uvědomit ty propastné rozdíly mezi nedotaženou a dotaženou konstrukcí, případně si nastavit pro vlastní potřeby podlahu a strop (minimum, jaké ho už zvukově neuráží a maximum, nad které už jít nepotřebuje). Odbytým postupem udělané bedny hrajou v tomhle porovnávání vždycky špatně. Správně udělané nikdy ucho neurážejí (ať jsou laciné nebo drahé).
K tomu masivu: Bedna není police. Takže se mluví o vhodnosti akustické, a tady masiv opravdu nevede. Kdo chce design "masiv", není problém udělat kisny z DTD, MDF nebo multiplexu, na povrch naklížit třeba 8-10 mm vrstvu požadovaného materiálu a máš bedny ze stejného dřeva jako nábytek.
Když už ale budeš mít tolik péče se dřevem, byla by opravdu blbost nevyužít navrhovanou možnost udělat to co nejlíp i akusticky. Vždycky je mi krušno nad krásnými bednami, které nehrají tak jak by mohly a měly.

Autor:  TheLastUnicorn [ 02 bře 2019 20:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Duchařina je ladění výhybek a beden od ucha a různý nesmyslný experimenty s "univerzálními" sériovými výhybkami jako např AR-SXO apod.
To, co děláme my je právě opak toho - exaktní postup. Dobře udělaná výhybka umí i z relativně levných měničů udělat soustavu, jakou by komerční výrobce s klidným svědomím nabízel za částku v řádu statisíců Korun. Naopak, vzorečková výhybka udělá i z velmi drahých Accutonů jen podprůměrný repráky.
Zde ukázka mých nových 4-pásem. První trojice obrázků odladěná výhybka (ještě první verze, současná je ještě lepší), druhá trojice vzorečková výhybka...
Obrázek
Obrázek

Autor:  scarabeo [ 02 bře 2019 23:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Ty Elftony jsou nádherný.

Autor:  TheLastUnicorn [ 03 bře 2019 09:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Jo, je to taková velmi pěkná klasika. Bedna nemusí mít složitý tvar, aby vypadala hezky. Ale u Vegasů udělá strašně moc ten klavírní lak. Když se Vegasy prezentovaly na Slovanetu jako novinka, tak jsme se do Elftonu trochu navezli (já možná i trochu víc) kvůli dělicí frekvenci střed/výška (8" tehdy dělený myslím na 2700Hz) a kvůli supertweetru, který neudržel svazek dál, než za 8kHz. Já tedy na Slovanet moc nepíšu, ale tehdy mi to nedalo. No asi to padlo i na úrodnou půdu, protože následně Elfton změnil dělení střed/výška na 2kHz, což je z hlediska celkového vyzářeného výkonu určitě lepší. Výtky k supertweetru od Wavecor asi zůstanou, ale stejně si myslím, že jsou to slušný bedny a mnoho jiných výrobců by si za ně řeklo o větší prachy. :)

Autor:  laminat [ 03 bře 2019 11:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: stavba reprobeden

Jsou krásné. Připomínají mi klasické britské bedny. Ale stejně bych při stavbě nekompromisní bedny šel jinou cestou - nad ten středobas viděl velkou středovou kalotu a nad ni nějaký AMT měnič.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/