Neviem, či Ti hovorí niečo termín konštantná smerovosť (constant directivity) reprosústav?
Ide o to, že dôležitá je nielen frekvenčná vyrovnanosť v osi (v osi aj tak nikto reprosústavy nepočúva), ale aj mimo osi. Môžeš to vidieť aj na tomto fóre pri rôznych projektoch, že reprosústavy sa merajú vždy aj mimo osi. Frekvenčene nevyrovnaný priebeh mimo osi sa totiž v miestnosti prenesie cez odrazy do miesta posluchu, kde negatívne ovplyvňuje kvalitu reprodukcie.
Dole prikladám meranie reprosútav STH12. Meranie mimo osi majú "vzorne" vyrovnané. Na meraní si môžeš všimnúť ešte jednu dôležitú vlastnosť - intenzita zvuku mimo osi výrazne klesá. Nízke frekvencie sa šíria všesmerovo, takže klesá smerom k vysokým frekvenciám. To znamená, že reprosústavy pomerne úzko smerujú.
V praxi to znemená, že takéto reprosústavy vytvárajú v posluchovej miestnosti menej (bočných) odrazov, a tie, ktoré vytvoria, sú frekvenčne vyrovnané.
Tvoja posluchová miestnosť má málo nábytku (trochu na jednej bočnej stene) a pomerne malý koberec. Nie je to vyslovene zlé, ale odrazy v nej budú dosť výrazné. V takomto prostredí majú (úzko) smerujúce reprosústavy svoje výhody.
Viacej som tom písal tu, Totemy sú takou "light" verziou smerujúcich reprosústav:
http://www.repromania.net/domains/repromania.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=3661&start=1520Zmena pomeru priameho a odrazeného zvuku však má vplyv aj na vlastnosti reprodukcie "veľkosti" priestoru a "presnosti" lokalizácie. Tieto vlastnosti sú v protiklade a každý môže preferovať niečo iné. Preto je dobré si smerujúce reprosústavy najskôr vypočuť. Vypočuť si ich však treba v prostredí, ktoré má podobné vlastnosti, ako Tvoja posluchová miestnosť, kde sa tie odrazy prejavia. Smerujúce reprosústavy sa umiestňujú tak, aby sa ich osi pretínali pred miestom posluchu. To je tiež dôležité.
Viacej som o tom písal tu:
http://www.repromania.net/domains/repromania.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=3661&start=1500Tvoje obavy z "naviazania" stredov sú zbytočné. Z merania môžeš vidieť, že sú naviazané vynikajúco. V osi, aj mimo osi. Hlavne si treba uvedomiť rozdiel, že na prenos "vysokých" frekvencií sa používa tlakový (nepriamo vyžarujúci) reproduktor vo zvukovode, ktorý umožňuje delenie na frekvencii 1070 Hz! Ten reproduktor teda prenáša aj podstatnú časť stredného pásma. Basový reproduktor má aj preto tak veľký priemer, lebo v oblasti deliaceho kmitočtu výrazne smeruje (menší reproduktor by smeroval menej). A tým plynule naväzuje na smerovanie zvukovodu.
To skôr Tvoje Xaviany budú mať problém v oblasti vyšších stredov. Sú delené na frekvencii 2600 Hz. Tam 15 cm stredobas už začína smerovať, kalotový výškový reproduktor však nesmeruje takmer vôbec. Merania som nenašiel, no je to typická vlastnosť takýchto dvojpásmových reprosústav. Mimo osi budú nevyrovnané.
A pokiaľ ide o tichý posluch, tak potichu hrajú dobre reprosústavy, ktoré majú vyrovnaný ("hladký") frekvenčný
priebeh. Pri tichšom posluchu sa viac prejaví maskovanie zvuku, ak majú "susedné" frekvencie rozdielnu intenzitu.
V zásade však súhlasím s ransomom, u mňa "tichý" tiež nie je úplne tichý. Keď počúvam hudbu, chcem zreteľne počuť jednotlivé nástroje. Nemám rád len zvukovú (hlukovú) kulisu.