Již delší dobu pracuji na větších bednách na přehrávání hudby v mé rozměrnější poslechovce. Jedná se o třípásmové skříňky UV3120HE, podklady kterých nám poskytl TLU. Jelikož mechanické práce u mě pokračují dost pomalu, jako první věc jsem zkoušel basové reproduktory. Použité jsou tam reproduktory Master Audio PA12/8. Master Audio má vývoj v Itálii, výroba je situována v Číně. Mají nepsané pravidlo, že 8 ohmové verze mají odlévaný koš a 4 Ohmové plechový, tvářněný za studena. Vyrobené jsou velmi poctivě, mají zvláštně vrstvenou membránu, dobrý materiál stredičky i kmitačky a lepené spoje jsou realizovány kvalitním lepidlem, černějším než kolomaz. Měl jsem příležitost vizuálně posoudit jeden reproduktor z Hadexu a zdá se, že Master Audio je znatelně lepší. V zájmu rozehrání jsem reproduktory montoval do ozvučnic Saroy s čistým objemem cca 56 litrů. Do otvoru pro středotónový reproduktor mi přesně pasoval basreflex a otvor pro výškový reproduktor byl zatím nevyužitý. Hrál jsem přes ně na basovou gitaru. Používal jsem různé zesilovače nejčastěji se sinusovým výkonem cca 100W a čistý čas rozehrání odhaduji asi na 50 hodin. Pokud bych měl vyhodnotit výsledky, tak z pohledu ozvučení basové gitary je to velmi dobrý reproduktor. Vytváří dostatečný akustický tlak a objem kolem 50 litrů s basreflexem
je více než dostatečný. Reproduktory PA12/8 mají některé klíčové T-S parametry lepší než jsou udávány v charakteristikách. Z našeho pohledu je výhodná hodnota Qt = 0,63 oproti udávaným 0,84. Dnešní kategorizace reproduktorů např. na PA/HiFi je do jisté míry zavádějící. Reproduktor PA12/8 je normální, klasický basový reproduktor, jeho elektromechanické vlastnosti jsou poměrně blízké reproduktoru Tesla ARO814/835, který byl použit v množství aplikací, v neposlední řadě v trojpásmu Supraphon RK60 o objemu 60 litrů. Klasické basové reproduktory dokáží, za vhodných okolností zahrát velmi kvalitně. Před nějakým rokem, některý náš člen měl v mottu pod čarou napsáno něco ve smyslu "Pomalu ale jistě procházím na PA ..." Přečetl jsem si to a v očích jsem měl otazník. Dobře čtu? To jakože místo obvyklých Luxmanú a Denonú bude hrát přes Behringer? On tím zřejmě myslel reproduktory, ten lišáku mazaný.
Výsledky měření PA12/8 mě inspirovali zajímat se o menší reproduktor Master Audio PA10/4 za příznivých 26 Eur. Basgitaristi v současnosti hrají na stále menších reproduktorech a mezi základ dnes patří pr. 256 mm. Jeden jsem koupil a myslím, že se na nás usmálo štěstí, jeho Qt = 0,54 oproti udávaným 1,1 je myslím velký rozdíl. V basreflexové ozvučnici o objemu 38 litrů hraje s basovou gitarou velmi dobře. Jeho naměřené vlastnosti jsou velmi podobné takovým reproduktorem jako Fane 10-150, Eminence Beta 10, nebo některým jiným o moc dražším reproduktorúm. Ono je ve skutečnosti fakt jedno na kterém z nich zahraju v putice "Ú lapla mu ho Blanka" (Una Paloma Blanca, od George Baker Selection), nebo jiný podobný klenot.
Jako by hrál v HiFi trojpásme je obtížné odhadnout. Jeho vyzařování vyšších frekvencí sahá až do 5 kHz a končí ostrým poklesem. U reproduktoru PA12/8 vyzařování přirozeně klesá již od 1 kHz, takže stačil LC s teoretickou strmostí 12 dB/okt. O tom jak vyzařuje větší reproduktor vyšší frekvence se můžeme orientačně přesvědčit pomocí růžového šumu. Proto my absolutní sluchaři a zkušení šumaři
dokážeme udělat kvalifikovaný odhad vyzařování každého běžného reproduktoru.