Hledal jsem po netu, jestli bych třeba nenašel nějakou diskuzi, která by mi potvrdila, moji níže zmíněnou, částečně ověřenou teorii, což se mi zatím nepovedlo. Ale tématicky seděl alespoň thread z poradte.cz : Jak správně vyjíždět namrzlý kopec?
https://www.poradte.cz/auto-moto/39262- ... kopec.htmlV diskuzi bylo několik, troufám si tvrdit, fundovaných odpovědí, ale stále žádné potvrzení mé teorie... Tak jsem přispěl následovně:
Měl bych k tomuto tématu dvě příhody, shodou okolností obě s Felicií 1.3 50 Kw kombi... První byla právě o vyjíždění něčeho jako lesní cesty do kopce, ale už nevím, jestli to byl asfalt, nebo ne, bylo tam dost sněhu... Nemohl jsem na jedničku vyjet, ani s citlivým plynem, vždy se utrhlo. Tak jsem to nechal hrabat na jedničku. Kdybych měl kola rovně, stál bych na místě, ale pomohlo mi točit volantem střídavě na obě strany, a takto jsem se dokázal rozjet, protože jsem tím pádem jakoby nevyjížděl tak prudký kopec. Už si nepamatuji, jak to bylo dál, jestli jsem to vyjel při prokluzujících kolech, nebo se to nakonec chytlo, ale každopádně jsem vyjel...
No a druhá, myslím si zajímavější teda není na sněhu, ale na zahradě, na vlhké neposekané asi 30cm vysoké trávě a do kopce asi tak 20 stupňů. Potřeboval jsem vyjet nahoru, ale kličkovat pro zmírnění svahu se nedalo (stromy a chata) Ještě jsem měl za sebou prázdnou Agados káru, která teda váží 00,nic, ale pro úplnost uvádím. No stejná situace: Prostě Felcka předohrab, a vždy se při pokusu o vyjetí utrhla. Najet si z větší dálky do rychlosti nebylo možné, protože na začátku kopce máme bránu zalomenou o 90 stupňů... Prostě to nešlo. Tak jsem si nejdřív řekl, že by to mohlo jít na zpátečku, samozřejmě bez káry, s tím, že jí pak vytlačíme. Tím by se eliminovala nevýhoda předohrabu. Ale ani to nešlo, a zkončilo to stejně hrabáním na místě, už v hlíně pod trávou. Začal jsem se smiřovat s tím, že pro dříví se nahoru prostě ten den nedostanu, ale ještě jsem chtěl zkusit jednou štěstí popředu, že bych třeba na úpatí kopce stihl více zrychlit, když už jsem měl tu káru odpojenou... Dopadlo to však velmi podobně: V polovině kopce jsem stál... Tak jsem se z posledních sil zamyslel
Co takhle tam dát dvojku? Když se nevyhnutelně utrhne, bude pak na max. otáčky (pro mě je ten strop, který se snažím nepřekračovat asi 5500 ot.) točit koly, nebo kvůli differenciálu asi jen jedním kolem, 2 nebo i více krát tak rychle, což byl ten zásadní rozdíl... Na "hrabačku" jsem to na tu dvojku rychlostí asi 4km/h vyjel... a bylo vyřešeno. A kdyby chtěl někdo namítat, že tak trápím spojku, tak si myslím, že to tak horké nebude, jelikož bylo jen třeba to utrhnout a pak už byla spojka po celé stoupání nahoře a ovládal jsem to jen plynem.
Celé to píšu vlastně až v druhé řadě z dobrého úmyslu, někomu poradit, ale hlavně by mě zajímal názor někoho, kdo má třeba podobnou zkušenost... Mluvim jsem o tom s několika řídiči, které znám, ale níkdo mi neřekl, že by to kdy použil. A já jsem si to zatím stihl vyzkoušet také jen jednou, a to na trávě, jak jsem psal výše.
...Uvítám jakékoli reakce. Snažil jsem se to vážně popsat, co nejpravdivěji a nevymýšlet si... Samozřejmě mě napadá, jestli by se tento "můj výše zmíněný trik" nedal použít i na sněhu, což si myslím, že by měl. A také při vyprošťování se ze zapadnutí. Představte si tu situaci, kdy zapadnete v bahně, a tůrujete to na jedničku a zpátečku, auto se houpe, ale nikdy se nevyhoupne z toho vykopaného ďolíku. A teď si představte (už vážně zním jak reklama, viď Horste...) že tam místo jedničky dáte třeba i trojku (nemám zatím vyzkoušeno a dobrovolně se na pole jít zahrabat opravdu nechci), tak rychlost otáčení kol/kola bude několikanásobně větší, stačí si uvědomit, jak rychle třeba ta Felcka jede na trojku při 5000 ot/min, a já věřím, že by to auto mohlo z takové situace doslova vytáhnout...
Toť asi vše...