Reproduktory nemají výkon, ale příkon. To je údaj, kolik do nich můžeš pustit. Ta problematika se tu nakusovala mnohokrát, ale ne úplně systematicky a těžko to teď budeme dohledávat. V pokojovém ozvučení prakticky vůbec nemusíš příkony repráků řešit. A u URS myslím ani Unicorn takový údaj neuváděl - či ano? Zesilovač s reálným výkonem kolem 2x100W je naprosto v pohodě. A rezerva výkonu je vždycky lepší než jeho využití nadoraz, dokonce je to i bezpečnější než slabý zesilovač přebuzovat. Praxe bývá asi taková: Pro dostatečně hlasitý poslech v bytě a při průměrné citlivosti beden kolem 82-87 dB postačí střední výkon od 1 do 10W na kanál - podle vkusu, velikosti místnosti, citlivosti konkrétních beden atd. Tenhle výkon je více méně trvalý a způsobuje tepelné namáhání reproduktorů. Průměrná nahrávka má dejme tomu 10dB dynamický rozsah - to je rozdíl mezi její střední a špičkovou úrovní, přičemž střední úroveň určuje subjektivní hlasitost a odpovídá jí i střední výkon. Pro spolehlivé přenesení špiček musí zesilovač dodat výkon o 10dB větší, čili desetinásobek. To znamená že při 1W středního výkonu bude dávat 10W v maximu. Při 10W středního výkonu budou špičky 100W. Tyhle špičky zesilovač musí spolehlivě odevzdat - jinak limituje, zkresluje a může při tom třeba i poškodit výškové repráky. Na druhou stranu bedny musejí tyhle špičky zpracovat bez protestů, jinak to nebude k poslouchání. Protivný zvuk je každopádně velmi spolehlivým signálem, že máš ubrat. U nahrávek s vyšším dynamickým rozsahem je střední úroveň menší, pro dosažení stejné hlasitosti musíš přidat na volume a ve špičkách bude o to větší výkon - pro stejnou hlasitost poslechu potřebuješ výkonnější zesilovač. Výkon ale bude využitý právě jenom v těch krátkých špičkách. U nahrávek s nižším dynamickým rozsahem je situace přesně opačná a pro vykrytí špiček stačí při stejné subjektivní hlasitosti méně výkonný zesilovač.
Ve skutečnosti ale nemá u HiFi moc smysl hloubat nad tím, jestli jsou bedny dělané na 40, 100 nebo 200W, protože to nepoví vůbec nic o tom, jak budou při velkých hlasitostech poslouchatelné. Provoz se zesilovačem kolem 100W ale musejí vydržet všechny, pokud zrovna nemají místo výhybky jenom jeden kondenzátor, nebo pokud nejde o nějaké minibedýnky. Příkony u továrních beden jsou z hlediska zvuku to nejméně zajímavé. Kolikrát to je po impedanci jediný konkrétní údaj, který se dozvíš a ve skutečnosti je skoro k ničemu.
Jako ilustraci jsme tady několikrát opakovali zkušenosti s TM-380. Basák má 10W, střeďák 6W, tesla u podobných soustav většinou uváděla 25Wnom/45Wmax a já je třeba dlouhodobě provozuju na plné koule se zesilovači o výkonu přes 100W na kanál.
U PA zvukařiny se musí uvažovat o výkonech/příkonech trochu jinak, ale tam panují úplně jiné podmínky, zvuk je často dynamicky upravovaný etc. Tady se bavíme o domácí reprodukci nahrávek.
|