JuroH píše:
... uslišíš ... neuslišíš ... to je práve to čo neviem presne posúdiť, ale keď to beriem čisto z pohľadu logiky predpokladám, že menič, ktorý dokáže preniesť frekvencie skoro až do 40kHz (napr. AC G3N, čo mám teraz) bude mať znateľne iný prenos transientov ako menič, ktorý ledva dosiahne na 20kHz.
Ber to z pohledu fyziky. Jaký má teda ten
AC G3N vyzařovací diagram, můžeš ho ukázat? Co je to transient a jakou to má souvislost s frekvenčním rozsahem měniče, když na základě toho dokážeš dělat soudy?
Citace:
Nehovorím o počúvaní sínusu na 20kHz, len sa snažím dopátrať, či je nejaká možnosť rozšíriť to pásmo nahor (nemusí to byť len vďaka BMS). Samozrejme nedá sa to porovnávať s pohľadu smerovky, aj teraz je to "funkčné" len v hot-spote, ale to mi neprekáža.
To je právě to, co je extrémně těžké - udržet stejně široký svazek co nejvýš. V tom je mimochodem OSWG velmi dobrý. Kdyby to bylo jednoduché, tak takovou konstrukci najdeš, někdo už by dávno udělal bedny, co ani za 20kHz nesměrujou.
Naproti tomu, jestli posloucháš pásky, tam se ti to hroutí už od řádově kilohertz, hlavně vertikálně. Výsledkem je potom zabarvený zvuk díky nestejnému spektru odrazů a přímého zvuku. Protože zbytek pásma níž samozřejmě vyzařuje v nějakém úhlu i do prostoru (naproti tomu ty pásky už "směrujou jako prase"), a od určité frekvence to začne být všesměrové. Pod určitou frekvencí už se pak nachází modální oblast, tam už se zase snažíme o něco jinýho. Jinými slovy, ten pásek už nad určitou frekvenci nevyzařuje žádnou energii mimo osu, čili opak toho co píšeš ... nefunguje (a to ani ve sweetspotu, jak lze dovodit z těch odrazů)!
Proto se snažíme zajistit konstantní směrovost v co nejširším pásmu, je to jeden z nejdůležitějších parametrů pro poslech v místnosti. A udělat její trade-off ve prospěch rozsahu do 40 (nebo i 22) kHz pouze v ose, to zní jako velmi špatný obchod. Toto je doloženo komplexními srovnávacími poslechovými testy s rigorózním vyhodnocením výsledků, o jejichž zopakování nedejbože v domácích podmínkách se nám může jenom zdát, čili ani z běžného "slyšel jsem někde to a to" nelze defakto usuzovat vůbec nic
Citace:
Nedávno som ich kúpil. Tie 18TBX100 som zrovna akosi obišiel, mal som vo výbere aj 18NBX100 ale prevažne som vyberal z PD. Dlho som mal 15" a proste som to chcem skúsiť aj s 18" a v najhoršom prípade budem mať náhradné ozvučenie pre letné kino
JuroH píše:
Keď som porovnal namerané charky tých
18TBX100,tak vôbec nevyzerali tak pekne ako výrobcom uvádzané, naopak tie
PD 185N01 sú v reáli oproti katalógovým rovnejšie - konkrétne tento kus mám, takže až taký "prešľap" to hádam nebude.
Bohužel, tahle měření se nemůžou sloužit jako berná mince. Vůbec není jasné, jak je to měřené, v jaké místnosti nebo jakou metodou. Notabene to pásmo pod 500Hz, co tě zajímá pro případné dělení s těmi BMS. Spočti si, jak velký prostor kolem (jak velkou místnost) bys potřeboval při měření takhle nízko; pod 100Hz (pochybuju, že při měření Melissou to třeba skládají napojením nearfieldu pod nějakou frekvencí)...
Z mého pohledu jsou oba ty repráky podobné, což už je vidět i na TS parametrech, a jestli na grafu TBXka bylo nějaké zvlnění na 200Hz...to mohlo být způsobené čímkoliv při měření, není důvod, aby tam ten reprák byl míň rovnej než to PDčko (aneb i levné Hadexy jsou dole rovné). PDčko má sice větší xmax, ale zároveň je 2x tak drahé, takže je otázka, jestli by neudělaly větší službu 4ks TBX. Já tvrdím, že jo, protože bych takové repráky použil do subů a honil je hodně nízko, abych vůbec využil v 60m
2 jejich potenciál
Citace:
Prevažujúce sú filmy, hudbu počúvam naozaj rozmanitú, nemám vyhranený žáner, všetko možné vrátane rôznych audiofilných a High-tech nahrávok, prevažne mladšieho dáta. Práveže problém mám počúvať tie staršie, lebo tam počujem fakt "všetko možné", to je zase daň za tie detaily.
No tak kristepane, tím spíš! Na kino nemá smysl to nějak složitě hrotit.
Opakuju, větší basák bych uvažoval čistě pro zůžení svazku k co nejnižší frekvenci, jakkoliv 18" oproti 15" nebude o tolik víc (a kolik níž má ještě smysl je také otázka). Pak se ale dostaneš do problémů, které by šly vyřešit leda tím koaxiálem, pokud by se nahoře choval mravně, jakože asi nechová (chtělo by to přeměřit i 4590 v adekvátním zvukovodu).
DCI norma (pro kina, ne na doma, tam to bude míň) definuje schopnost reproduktorů v přední bázi dodat v rozsahu 40Hz až 16kHz trvalý akustický tlak 105 dB v referenčním místě. LFE kanál by měl umět přenést ještě o 10dB víc (z toho důvodu ti píšu o tom použití v subwooferech). Těch 105 dB (v metru) dají i 1518 s přehledem a rozsah dolů mají větší. Odhaduju jejich strop na 110 dB/m, což v tvé místnosti by ses v referenčním místě na těch předepsaných 105 dB měl v klidu dostat. Takže overkill DCI případ splňují, můžeš bejt klidnej. No a na hudbu - i kdybys je používal bez subů, kolik věcí jede pod 35Hz? Dokážeš si vůbec představit trvale takovej rambajz? I když odečteš užitečné pásmo dnešní hudební produkce, což nebude víc než 10dB, tak bys byl stále minimálně na 95dB. Jak dlouho bys to vydržel?
Citace:
No ja som to nejak smeroval skôr na tie 12", že by tie boli v roli "satelitov" a teda asi aj v centri, čím by sa to vyrovnalo a 18" by boli ako ďalšie suby v L + R (okrem hlavného subu) kvôli tomu, že už zasahujú do pásma, kde sa to začína chovať smerovo. Ešte to "dopilovávam".
Tohle mi jako celek vůbec nedává smysl..."kde sa to začíná chovať smerovo"? Proč používat 12", které mají ještě širší svazek (a předpoklad jít dolů) než 15"? Když ty koaxiály můžeš tahat nízko? Navíc, když centr musíš dimenzovat minimálně jako L a R; a taky stejně témbrově.
Proto pořád píšu o těch 18" do subwooferů, spíš než v L a R bych je dal někam adaptivně dle konkrétního měření v místnosti, tj. nebýt limitovaný jen pozicí L a P. Prostě je otázka, jak se vypořádat s basy co nejlépe, protože ničím jiným v kině tak limitovanej nebudeš, všechno ostatní se dá udělat relativně nekompromisně. Já osobně bych si udělal několik subwooferů - velikost/výkon dle požadované spodní frekvence - z důvodu ošetření celého modálního pásma a pokrytí co nejširšího co nejvyrovnaněji. Jinými slovy charku na basech ti dělá spíš místnost, ale tímhle přístupem lze vyrovnat lokální propady a převýšení v co nejširším poli. Tam by se teprve ukázala ta výchylka PDček, kdybys chtěl dosáhnout na třeba 25Hz na 115dB/m!
Citace:
Píšeš "to natvrdo" správne, to je stávka na istotu, ale trochu polemiky a diskusie predsa nemôže byť na škodu a pomôže to aj iným v rozhodovaní.
Samozřejmě, ale to se neobejde bez nějakého vědeckého fundamentu. Věty "jsou tam" nebo "funguje lépe" nebo "lepší tranzienty" musíš mít nějak podložené, jinak je to jen plácnutí do vody. Doporučuju si o tom každopádně něco přečíst, třeba pak přestaneš honit tu Chiméru
Jestli bych udělal - zvlášť do tak velké místnosti jako máš ty - něco ještě raději než velké zvukovody, bylo by to
CBT