pet007 píše:
Hanz-x píše:
angelo02 píše:
Díky chlapi za objasnění.
Jinak ty kosmické podložky. Nesmrdí to trochu "hájendem" ?
Kde začíná "hájend"?
Myslím fyzikálně, finančně, akusticky, morálně ... ?
Pravyho hifistu/hajendistu ihned poznas - protoze v 1. rade resi kabely (jedno jestli od zesilovacu nebo v ramci bedny), 2. kvalitu soucastek (civky vinute medenym paskem prokladane hedvabim, kondenzatory stribrne/olejove, jakykoliv resistor je zlo). 3. Mereni neuznavaji pripadne si to pak stejne zapoji "na ucho" a nejlepsi zesilovac je elektronka, resp. trida A. 4. Cokoliv co ma citlivost mensi nez 95dB je pro ne odpad (to ze to dole pak vetsinou nebasuje pokladaji za vyhodu - jine bedny totiz huci).
Já se nepovažuji za žádného "hájendistu", nemám na to kapitál, ani nejsem zkušený měřič, dám na radu kompetentních, ale můžu se podělit o můj amatérský vývoj HW.
Před 35-ti lety jsem sbastlil "Tesla" bedny a před časem se je pokusil zrenovovat - viz
viewtopic.php?f=24&t=7429Přes to, že mi zkušení členové fóra vysvětlili, že je to v podstatě blbost, jsem je dal trochu do kupy. No, nějak to nakonec se zesikem DENON PMA-720AE (za cca 8-9tis) hrálo.
Pak jsem se nadchnul pro projekt URS-3100, který jsem si vyhodnotil, jako můj maximální hájend v bednách (náklady přiměřené mým představám, reálnost výroby v amatérských podmínkách a při tom hodně dobré měřené parametry). Po večerech/víkendech jsem se stavbou prokousal - viz zde příspěvky výše.
Po prvním zapojení se zesikem DENON PMA-720AE mi z nového čistého zvuku beden spadla brada.
Bedny jsem připojil kabelem "od míchačky" 4x1,5 mm2 křížem 2x2x1,5 mm2. Pak jsem laboroval s pseudo biwiringem, s konektorama, zesílením kabelů na 4x2,5 atd. To už nemělo na poslech žádný výrazný vliv.
Podstatně více se vždy projevila kvalita každé jednotlivé nahrávky.
Jinými slovy, když očekávané tóny v nahrávce nebyly, tak je bedny nezahrály. Když je nahrávka kvalitní, vyvážená v širokém frekvenčním rozsahu, tak tě to ohromí (hluboké basy, křišťálové výšky, srozumitelné středy, znějící údery do basových strun, přehmaty akordů...).
Jak už to tak bývá, po čase mi začalo připadat, že bedny mají na víc a dusí je ten zesik.
Urval jsem se a pořídil nejlevnější koncový zesik s pořádnýma "budíkama"
https://www.l-e.cz/advance-acoustic-x-a160 .
DENON zůstal jako předzesilovač. Používám ho bez korekcí, nejsou potřeba. Pouze zapínám "loudness" při hodně tichém poslechu.
X-A160 mě s jeho parametry a bednama URS-3100 opět zarazil do křesla větší plností a prokresleností zvuku.
Samozřejmě, že jsem si v euforii ještě trochu dopinkal repro kabely a konektory, propojení komponent, ale spíš už jen pro radost.
Můj závěr z toho je, že na příjemný prožitek ze zvuků v hudbě má vliv:
1. dobrá nahrávka, nejen technické kvality, ale především dobře nahraná/namíchaná ve studiu
2. reprobedny, např. ála URS-3100
3. komponenty přiměřené kvality; netuším, co by na reprodukci mohlo vylepšit dalších 50-100-300 tis...(?)
...
...
6. kabely, konektory
Tolik moje dojmy ze stavby a poslechu URS-3100.
Mj. bylo to krásné dobrodružství.
Díky.