Dnes tady bude něco méně tradičního, co se tak nějak vymyká současným zvyklostem. Tahle věc vznikla jen z potřeb občasnýho ozvučení menších soukromých akcí. V zásadě bych to už mohl možná zařadit mezi PA projekty, ale za tohle by mě asi místní PA-čkaři zkopli ze střechy 10-ti patrové budovy. tak to znovu dávám sem na své pískoviště a připouštím, že tahle bedna má stejně blíže k hifi, než k PA.
Původně měl celý koncept vypadat jinak, ale protože jsem za "děkuji" přišel k prázdným bednám od 1PF 068 71 a nebyly v nijak katastrofálním stavu (nutný výbrus dýhy, výměna čel), tak jsem se rozhodl je využít. A pochopitelně jsem toho chtěl investovat co možná nejmíň a tak jsem znovu projel zásoby měničů, které bych byl ochotný obětovat pro "randálbedny". Základem byl basák...vyhrabal jsem už skoro zapomenutý Avalanche EW150-8, kterýmu s penjem říkáme "žebrák".
Není to z hlediska ani ne 50L objemu tesláckých skeletů optimální, ale pro tento účel mi to nevadí. V návodu jsem rozměry skeletů zvětšil tak, že dosahují objemu 80L a to už je o něčem jiném. No a teď co k tomu. Ideální by byl samozřejmě nějaký 6,5" a asi tlakáč ve zvukovodu. Nic z toho mi však už nezbylo a tak jsem použil Daytony DC130B-4 a ND25FW-4. Ve výsledku se to ukázalo jako velmi dobrá volba. No a teď už to do tý bedny jen nějako narvat. Samozřejme do 60cm vysokých čel skeletů se klasickým stylem nevešli, tak jsem je musel rozházet na "vinatge" styl. Víceméně celý bedny působí tak trochu jako japonské kabuki soustavy ze 70-tých let.
Všechno je sestaveno co nejjednodušším způsobem, ani měniče nejsou zapuštěny. Sestavit UAD3150-PF by měl zvládnout v podstatě každý trochu zručný člověk. Nejsou tam žádný záludnosti, žádný frézovačky, žádný speciality. Prostě kvádr se třemi děrami vepředu a jednou vzadu (na terminál). Namontovat měniče, zakáblovat , sestavit + namontovat výhybku a vycpat v celým objemu vatelínem. Jediná komplikace je nutnost akustického oddělení středotónového měniče. Potřebuje svou vlastní kapličku objemu 2-3L, která musí být taky tlumena v celém objemu. Ale to je nutností u většiny třípásem, kde střeďák nemá uzavřený koš.
Výhybka je jednoduchá, 12dB/okt. bez jakýchkoli kompenzací a šíleně vysokých hodnot součástek. Hodnoty jsou navíc voleny ve standardizované řadě, takže není nutné nic skládat, upravovat nebo motat na zakázku. Takže prostě objednat součástky (všechny lze dostat třeba zde v Reproobchodě), sestavit a hrát. Cívka 4,6mH (může býti 4,7mH) samozřejmě na jádře z trafoplechů, ostatní vzduchové (postačí drátem 0,85mm). Kondík 68M v basový části stačí bipolární, ve středové pak MKT a u výšek nejlépe MKP. Rezistory pro výkon 10W (u výšek může být i 5W). S odporem u výškového reproduktoru lze hýbat v rozsahu cca 3R9-6R8 a upravit tím množství výšek. Lze samozřejmě použít i otočný regulátor (třeba Monacor LP-100-8) a zapojit ho jako reostat. Rovný průbeh bude pak přibližně v polovině jeho dráhy a tím pádem bude fungovat jako regulátor výšek se zdvihem/potlačením +-3dB na frekvenci 10kHz.
Basový reproduktor EW150-8 a výškový reproduktor ND25FW-4 lze objednat taktéž v Reproobchodě. Středový měnič DC130B-4 mívají skladem třeba na soundimports.eu.
No a jak to hraje? Nic jsem od toho nečekal, ale tyhle rámusbedny předčili všechna má očekávání. Žebrák kupodivu za daný prachy odvádí solidní výkon (btw., oba kusy byly co se týče parametrů stejné nebyly vůbec z jedné série), DC130B-4 je za daný prachy výborný reproduktor s relativně vysokou citlivostí), ND25FW-4 asi moc představovat nemusím, je to ověřená záležitost. Soustava hraje více "otevřeně", než jste zvyklý u mých beden (ale to byl i záměr). Přednes je velmi dynamický, živý, detailní, avšak pořád výkonově vyrovnaný a neseroucí. Když je slyšel můj známý, tak říkal, že třeba Pink Floyd se mu přes ně líbí víc, než přes moje 4-pásma (přímý srovnání). Mě zvukem trochu připomínají Pioneer HPM-1500 (po mém odladění). Zvuková podobnost však není čistě náhodná. Celková vyzařovací charka a i chování basáku jsou velmi podobné, tak i zvukově je to podobné.
Edit 14.02.2020: Odladěna verze pro 4 ohm verzi žebráka (EW150-4). K čemu je to dobré? V podstatě k ničemu, ale pro stejné svorkové napětí naroste SPL o 3dB. Takže 8 ohm verze má citlivost cca 88dB/2,83V/1m a 4 ohm verze 91dB/2,83V/1m. A ve výhybce je je cívka, která je o polovinu levnější. A to je všechno.
No a teď samozřejmě obrázky, jako vždycky:
1. Simulace v ose. Záměrně jsem zde nestrkal celý sixpack, protože tady budou přímo naměřený směrovky i impedance. Tenhle obrázek je tu jen pro potvrzení shody simulace s výsledným měřením.
2. Naměřená celková osová charaktoristika
3. Horizontální směrovost na jednu stranu (dál od výškáče) 0-90° v kroku 15°
4. Horizontální směrovost na druhou stranu (blíže k výškáči)
5. Vertikální směrovost nahoru 0-60°v kroku 15°
6. Vertikální směrovost dolů
7. Celkový vyzářený výkon v horizontálním směru
8. Celkový vyzářený výkon ve vertikálním směru (i přes hrozivě vyhlížející směrovky jsou oba výkony vcelku vyrovnané)
9. Impedance soustavy (přes středy a výšky s impedancí 4 ohm zůstává soustava 8-ohomová)
Neodpovídám za zvukový výsledek, pokud stavitel pozmění konstrukci, či už jiným tvarem nebo objemem ozvučnice, rozmístěním měničů na čelní stěně, použitím jiných typů měničů, nedodržením hodnot součástek ve výhbce atd.!Diskuze k projektu navazuje zde: http://repromania.net/domains/repromani ... 58&start=0