TD380...ne, není to turbodiesel objemu 3,8L. Jedná se o další třípásmo řady „T“, čili z měničů Tesla. Proč další 380-ka, když už je tu TM380 a TEM380? K čemu znovu to samý? Pravda je, že jedním z posledních měničů Tesla, které jsem chtěl v nějakým projektu zkusit byl starý basák ARZ66x. Na první pohled se zdá, že je to vlastně totéž, co pozdější 8“ ARN-ka, jenomže není a rozdíl není jen v neušatým koši…
Když jsem byl minulý rok u Ransoma na dílně, ukazoval mi všelijaký nasyslený poklady, mezijinýma i ARZ669. Když viděl, jak si je se zájmem prohlížím, tak mi jeden párek ochotně věnoval a já jsem slíbil, že s nima něco užitečného zbastlím. Doma jsem měl ARE4604, tak už jsem si představoval, že je taky využiju. A tak jsme se o tom bavili, že už k tomu jen nějaký šikovný malý výškáč a mohlo by to fungovat. Ransomovi se asi moc nevidělo, že k starým ARZ66x chci strkat ultramoderní černý ARE4604 s papírovým vrchlíkem, tak mi pro jistotu tajně přibalil i párek hezkých ARE467 – ať se to k sobě hodí. Tímto mu chci rovnou za měniče ještě jednou poděkovat.
Pak jsem nějakou vybíral vhodnou výšku – nejlépe takovou, kterou nebude nutný vozit z ciziny, nebude stát víc, jak 500Kč, bude dostatečně svižná a zvládne optimální dělení s ARE. On ten elipťák sice umí v ose až 18kHz, no mimo osu je to už od 3kHz horší. Tím pádem jsem musel zamítnout oblíbený Dayton ND16FA, který je použit i v tuningu 1PF 068 88. Nakonec jsem v Reproobchodě našel zastrčený ND25FA-4. Je to levná 1“ kalota v malým 66mm faceplat-u. I přes svou velikost však drží vyzařovací svazek dost daleko za 10kHz, což slibuje slušnou brilanci na výškách a tím i detail. Takže bylo rozhodnuto. Já je sice kupoval ze Soundimports, ale to proto, že jsem tam tehdy dělal větší nákup.
Vrátil bych se teď na chvíli k basáku a střeďáku. ARZ66x je měnič ze 60-tých let. Má velmi lehkou a velmi poddajně zavěšenou papírovou membránu, síťkový vrchlík, plechový koš bez otvorů a uší pro uchycení (jakej blb to vymyslel?) a poměrně miniaturní magnet s udaným směšným příkonem 5W. Když to má člověk v ruce, působí to všelijak, jen ne jako seriózní reproduktor. Avšak je potřeba dodat, že tenhle měnič předběhl svou dobu a je to nejlepší 8“, co se v Tesle kdy vyrobil. Širák dolů. Je to jiná liga, než novější ARN66x a úplně jinej sport, než poslední ARN661x nebo ARN226. ARN-ka nebasují, jen cosi nekonkrétního brumlají, kopák zní jak šlápnutí do bláta, kotel jak házení suchých hoven do stanu. Nad 600Hz začínaj znít jak nádražní tlampače. ARZ má s nima společného jen tolik, že je to taky nízkorezonanční 8“. Na basech však umí daleko víc a na středech je to taky někde jinde i přes vyšší základní THD. Stačí mu 25-27L, aby z toho vylezly skutečné basy (45Hz pro -6dB v prostoru), které zní úplně jinak, než z ARN. Nebudu samozřejmě tvrdit, že to hraje jako revelator od scanspeak-u, ale na dobu vzniku je opravdu výborný. Příkonu 5W taky není potřeba se obavát, pokud je člověk normální. Bez problémů ho lze provozovat na 2x50-100W zesilovači, pokud si člověk trochu hlídá výchylku a nepřehání to s volume tak, aby zesilovač šel do limitace. Uvědomit si je třeba pouze to, že pokud to opravdu přeženeme, cívka si klepne o pólový nástavec, což je nevratné a neopravitelné poškození reproduktoru. Takže tyhle bedny rozhodně nebudou vhodné na různé párty, kde díky alkoholu ztrácí člověk kontrolu nad aparátem, ani pro žádný frikulíny, co se chtěj blejsknout před bičíz, jak krutě kchůl jim to hraje. ARE467 s udávaným příkonem 2W je taky komicky působící reproduktor. Ne samozřejmě, když si ho představíme v nějakém malém přenosném přijímači, nebo malém gramorádiu. Ale když si ho představíme v seriozním hifi…no většina lidí na to bude dívat minimálně s nedůvěrou. Pravda je ovšem taková, že tyhle eliptický širokopásma (celá řada od ARE36x až po ARE66x včetně derivátů s alnico „klangfilm“ magnetem a novější čtyřčíselnou řadou) jsou daleko lepší střeďáky, než skutečné středotónové speciály Tesla ARZ360x a ARZ460x (ten druhý jmenovaný je vhodný leda tak zalít do základů baráku). Těžko lze uvěřit, že i v otázce zkreslení bude takový ARE467 na úrovni současných slušných střeďáků nebo středobasů (za podmínky, že ho správně ošetříme výhybkou a necháme ho pracovat jen v pásmu cca 600Hz-3kHz). Tolik tedy k měničům.
Pojďme k samotné konstrukci.
Ozvučnice: Jednoduchý kvádr o rozměru čela 280x520mm a čistým vnitřním pracovním objemu pro basák cca 25-27L. Hrany čela srazit, nebo zaoblit, výškáč je zapuštěn pro omezení difrakcí. Uvnitř je samozřejmě oddělená komora pro střeďák. Objem toho kastlíku stačí 1,3-1,5L. Pracovní objem basáku se zlehka rovnoměrně vyplní tlumicí rounem nebo vatelínem (zlehka, žádné pěchování). Celou bednu lze vyrobit z laťovky, překližky, DTD nebo MDF o tloušťce min. 18mm. Při této tloušťce přijde vhod nějaká jedna výztuha. Pokud bednu uděláte ze silnějšího materiálu (21-22mm) výztuha není potřeba. Kastlík vyplnit taky tlumicím materiálem (vhodná je vata).
Výhybka: V podstatě jednoduchá, basová sekce se strmostí 12dB/okt., středová 18/12dB/okt. a výšková 18dB/okt. Krom dvou odporů pro dorovnání citlivosti neobsahuje žádné kompenzace a nevyskytují se v ní žádné součástky šílených hodnot. Tlumivku před basákem je vhodné mít s co nejnižším RDC (<0,4 ohm), takže vzhledem k relativně vysoké indukčnosti ideálně něco na kvalitním jádře. Ostatní cívky vzduchové, pokud bude mít některá výrazně menší RDC, zařaďte s ní do série drátový rezistor příslušné hodnoty. Stačí pro výkon 2-3W. Kondenzátor v basové sekci stačí bipolární elyt, ve středové a výškové větvi použijte raději svitky MKT nebo MKP. Rezistory pro dorovnání citlivosti opět drátové, stačí bohatě pro výkon 5W. Upozornit chci na připojení reproduktorů. Na schématu je znaménko plus na skutečném „plus“ pólu reproduktoru. A jelikož ARZ669 i ARE467 maj běžně červenou tečku na skutečném „minus“ pólu, tak si jejich skutečné „plus“ ověřte raději pomocí tužkové baterky.
No a určitě vás zajímá, jak to tedy vlastně hraje. Napíšu rovnou, že je to ze všech mých projektů s Teslama nejlepší záležitost. Pokud někdo očekává takový ten typický poddekový tupý a blátivý zvuk, tak na to zapomeňte. Tohle hraje úplně jinak, než TM265, TM380 nebo i T4110. Je to bedna, kterou směle postavím vedle UMD365 a možná i vedle URS3100. Jde slušně dolů, basy zní velmi dobře, na středech a výškách to není za dekou a umí to slušně i detaily. Pokud vám čelní stěnu zakryju síťkou, nikdo nebude mít při reprodukci nejmenší tušení, že je v bedně nějaká Tesla. Když vám řeknu, že je to osazený nějakým vifama, sežerete mi to i s navijákem. Nechá si to dokonce docela slušně naložit, aniž by bylo slyšet, že některý měnič protestuje, nebo že je reprodukce nepříjemná. Poslouchal jsem různý žánry a i horší nahrávky na tom hrály poměrně dobře. Absolutně se nenechaly zahambit před mými referenčními 4-pásmy UCU4120. Zkrátka, tohle nehraje jako Tesla. Tohle hraje jako dospělé, současné 3-pásmo. Nejsou to bedny do garáže, dílny atď. Patří na čestné místo do kvalitní hifi sestavy. Impedance soustav by podle použitých měničů měla být 4 ohmy, ale dle normy je to spíš 6, takže ani 8-ohmový zesilovače by neměly mít problém. Totiž kromě minima 4,7 ohmu na 95Hz se impedance drží na hodnotách odpovídajících spíše 8-ohmové bedně. Soustavy maj plně kompenzovanej bafflestep, čili jsou určeny do volnýho prostoru. U zdi z nich můžete udělat „boombox“, tak je zkuste dát alespoň těch 20-30cm ode zdi. Referenční poslechová osa je 30°od osi soustavy, takže zadní stěna má být rovnoběžně se zdí místnosti.
Několik slov k montáži měničů. Největší problém je basák. Jelikož nemá žádné otvory a ani uši pro uchycení, je potřeba jej přichytit pomocí kovových úhelníčků (je to vidět z fotek). Vhodné se zde koupit nedaj, takže je to výzva pro kutily – sehnat kousek pásoviny, ohnout kladivem ve svěráku a převrtat. Mně poskytl úhelníčky člen „pklime“, ze co mu tímto veřejně děkuju. Ani jeden z měničů není opatřen těsnením příruby, tak na to taky myslete.
V případě zájmu o výkres a schéma výhybky mě kontaktujte prostřednictvím soukromé zprávy nebo na mail.
Neodpovídám za zvukový výsledek, pokud stavitel pozmění konstrukci, či už jiným tvarem nebo objemem ozvučnice, rozmístěním měničů na čelní stěně, použitím jiných typů měničů, nedodržením hodnot součástek ve výhbce atd.!Diskuze k projektu navazuje zde: viewtopic.php?f=7&t=8686A teď obrázky:
1. Sixpack ze simulace
2. Naměřená celková charakteristika v poslechové ose (30°horizontálně od osi soustavy)
3. Horizontální směrová charakteristika 0-90°v kroku 15°
4. Průměrný vyzářený výkon do prostoru
5. Impedance
6. Slepé schéma