Dlouho jsem váhal, zda tento projekt dokončit a neodpískat to, protože už k němu v podstatě nebyl důvod. Celá DIY HiFi komunita upadá, případně se změnila v jakési náboženství a hledání svatého grále. Nicméně představuju projekt klasického 3-pásma UDS3100, o kterém jsem často psal jako o URS3100 MKII. UDS3100 však nemá stávající úspěšný úereska nahradit, pouze doplnit o něco ještě lepšího...a tím myslím poměrně výrazně.
UDS3100 je tedy klasické širokovyzařující třípásmo v krabici od bot většího regálového typu. V čem se vlastně od URS3100 liší?
1. Velikost: UDS maj zhruba poloviční objem a jsou užší, čím působí elegantněji.
2. Osazení: Podstatně kvalitnější, ale samozřejmě i dražší měniče
Basák: Jako hlubokotónová jednotka byl zvolen Dayton DCS255-4 určený primárně pro subwoofery. Oproti DC250-8 má znatelně lepší pohon (vyšší BL, skratovací prstenec atd.) a celkovou konstrukci. Perfektně chodí už v objemu 35-40L a basy jsou podstatně lépe vykreslené, jak se často říká „konkrétnější“, přitom však jdou opravdu hluboko a jsou i důraznější. Plusem je i podstatně větší zatížitelnost.
Střeďák: Osvědčený Dayton RS150P-4 s impregnovanou papírovou membránou a fázovým nástavcem...jako středotónová jednotka k 10“ imho velmi dobrá volba. Jeho jediným malým defektem je dip na frekvenční charakteristice v oblasti kolem 1,4kHz. Jedná se však o vysocejakostní propad, který navíc není zas tak extra hluboký a prakticky ho není slyšet.
Výškáč: Jsem vybíral nejdýl a klapnul až třetí pokus. Jako první byl ve výběru slušný malý neodym od firmy SB Acoustics sb26stcn-c000-4. Není vůbec špatný, ale detailností přednesu mi to jako extra velké zlepšení oproti Vifa BC25tg15-04 nepřišlo. Navíc jsem se pohrával s myšlenkou dělení dost pod 2kHz a tak jsem od něj upustil. Další pán na holení byl Scan speak R2604/832000 řady discovery s membránou typu „ring radiator“. Bohužel krom frflání několika lidí o pěti šroubcích a „ceckatých výškačoch“ mi nahoře přijde jaksi dost mdlý...směruje opravdu moc a tak toho vyzářemého výkonu nad 8k už opravdu moc není. Nechtěl jsem jít s cenovkou až přehnaně vysoko. Nakonec jsem se rozhodl pro SB26adc-c000-4 od SB Acoustics. Nemám ve zvyku křížit papír s hliníkem, protože to nemusí udělat dobrotu, ale recenze a měření mě přesvědčily. Musím potvrdit, že se jedná ve své cenovce o opravdu skvělou záležitost. Tenhle reproduktor snese dělení od 1,6kHz a hraje opravdu skvěle, co se projeví i na detailech, které u URS3100 neuslyšíte. Bonus k tomu je, že se s ním dobře pracuje. V některých konstrukcích však může být nevýhodou jeho relativně nízká citlivost.
Ozvučnice: Jak už bylo psáno výše, jedná se opět o klasický kvádr, rozměry 280x620x350 ho řadí mezi středně velký až větší regálovky. Měniče jsou zapuštěny a kvůli difrakcím mírně vyosený střed a výšku , čelo má zaoblení hran ( jen kolem pozicí výšek a středů). Skříň je zhotovena z mdf tloušťky 18mm (krom čela – to je z 22mm mdf), uvnitř jsou dvě na sebe kolmé příčky, které tvoří i kastlík pro střeďák. Basreflexový nátrubek je umístěn na zadní stěně, typu Monacor BR-70TR. Používá se bez zkracování tak, jak je.
Tlumení: Vatelín nebo PE rouno. Množství podle dokumentace. Samozřejmě je možné si ho podle vkusu přidat nebo ubrat i se všemi následky...
Výhybka: Klasika se strmostmi 12/18/12/18dB na oktávu. Navíc jsou tam dvě RLC. Jedno v basové sekci – srovnává impedanci dole, čím kompenzuje hrb kolem 100Hz, který vzniká především u basreflexových beden s nízkým dělením basáku a tím pádem velkou indukčností před basákem. Někde to není zvukově na závadu (naopak to může pomoct), ale tady bylo převýšení opravdu velké a způsobovalo by tzv. bučení soustavy. Druhé RLC řeší rezonanci střeďáku kolem 1,4kHz. V podstatě se nejedná o žádnou šílenost, normálně průměrně složitá výhybka. Takže k součástkám:
1. Cívky: Cívka v sérii s basákem vzhledem k velikosti indukčnosti a potřebě nízkého Rdc ideálně na jádru z transformátorových plechů. Cívka v RLC kompenzaci může být taky na jádru, nepoužívejte však jádra ze spínaných zdrojů. Ostatní cívky vzduchové, pokud má cívka Rdc nižší, než uvádí dokumentace, zařaďte do série s ní rezistor patřičného odporu. Rezistor volíme drátový pro výkon min. 5W. Rozdíl Rdc do 5% nehraje roli. Indukčnost je vhodné dodržet v toleranci 3%.
2. Kondenzátory: V basové části vyhoví bipolární elyty, volte ale kondenzátory pro napětí min 100VDC. Ve středové větvi použijte kondenzátory MKT nebo MKP a ve výškové kvalitnější MKP. Zejména ve výškové větvi a středové RLC kompenzaci je dobré mít kondenzátory co nejpřesnější. Ostatní je bez problémů v toleranci 3-5%.
3. Rezistory : Drátové, 10W.
Občas se lidi dotazují taky na průřezy kabelů uvnitř soustavy. Je opravdu nutné si uvědomit, že zde pracujeme s tak minimálníma délkama, že nepůjde slyšet rozdíl mezi průřezem 1mm2 a 2,5mm2. Já používám licnu 0,75mm2 pro středy + výšky a 1,5mm2 pro basy. Věřte, že je to naprosto dostačující. Taky musím zopakovat, že zbytečně tlustý, těžký a tuhý kabel nadměrně namáhá přívody reproduktorů a špatně se pájí.
Zvuk: Nebudu to nějak barvitě opisovat, za mně jedna z nejlépe hrajících věcí, co jsem kdy stvořil. Líbí se mi zvukově víc, než moje referenční 4-pásma a to je už co říct. Jsou vhodné jak do obýváku s plochou 20m2, tak i do větších místností díky velké zatížitelnosti. Impedance soustav je oficiálně 4 ohm, dle normy by to ale bylo spíše 6 ohm. Ani zesilovač s predepsanou zatěžovací impedanci 8 ohm by však neměl mít problém, pokud to není nějaký háklivý samo o sobě nestabilní nedochůdče. V místnostech nad 35m2 doporučuju zesilovač o výkonu minimálně 150-200W. Musím říct, že bedny u mně zvládly opravdu každý žánr a ani horší nahrávky jim nedělaly nějaké velké problémy, takže se to dalo poslouchat. Samozřejmě s dobrou nahrávkou je to zase úplně jinde. Při pohledu na grafy se možná ani od URS3100 lepší nezdaj, ale rozdíl ve prospěch USD3100 praští do uší okamžitě. Až začínám uvažovat, že si je nechám a 4-pásma prodám.
Celkové náklady na stavbu se vejdou do 1000€ - samozřejmě bude záležet, jaké součástky se zvolí, kde se budou dělat korpusy, jaká bude povrchovka atd. Jestli někdo postaví výhybky na Mundorfech nejvyšších tříd a dá si dělat korpusy na CNC s exotickou dýhou a 10-ti vrstvama laku v zrcadlovém lesku, pak mu ta tisícovka nebude stačit ani na ty korpusy s výhybkou...
V případě zájmu o výkres a schéma výhyky mě kontaktujte prostřednictvím soukromé zprávy nebo na mail.
Neodpovídám za zvukový výsledek, pokud stavitel pozmění konstrukci, či už jiným tvarem nebo objemem ozvučnice, rozmístěním měničů na čelní stěně, použitím jiných typů měničů, nedodržením hodnot součástek ve výhbce atd.!Diskuze k projektu navazuje zde: viewtopic.php?f=7&t=8884 No a tradičně obrázky:
1. Sixpack
2. Celková frekvenční charakteristika v referenční ose (25° horizontálně, výškáč a střed blíže k posluchači)
3. Horizontální charakteristika 0-90° v kroku 15° (jedna strana)
4. Horizontální charakteristika 0-90° v kroku 15° (druhá strana)
5. Impedanční charakteristika