To je to zaužívané názvosloví. On se zvuk hrozně blbě popisuje slovy. Prezentní je příbuzný od dříve používaného Presence filtru. Ten původně sloužil ke zvýraznění řeči (zpěvu, některých nástrojů) a zvýrazňoval frekvence mezi 2 až 4kHz. Střední pásmo tak jakoby vylezlo do popředí, stalo se "přítomnějším", "prezentním". Dneska tak říkáme projevu repráků, které mají střední pásmo malinko zvýrazněné. Když pominu situace, kdy to je způsobené nedbalostí konstruktéra (který nechal repráky, ať si dělají co chtějí), tak to může být ve skupině rovně laděných beden odchylka třeba o 1dB. Na jednom srazu jsme se u jedněch beden shodli, že by bylo dobré ladění malilinko utáhnout, jindy zase u jiných malilinko povolit. Ono to je ve výsledku vlastně správně tak i tak, jde spíš o osobní vkus. Nebo taky o nutnost přizpůsobit se zvučenému prostoru.
Já jsem byl mezi prvními, kdo poprosili Unicorna, aby malinko odbrzdil střední pásmo u UMD-365 (a tak je i používám). U UMM-380 jsem takovou potřebu neměl, ani nikdo jiný. Jsou samozřejmě lidi, co by rádi zvuk ještě rozjásanější a efektnější, ale do toho bych já už nešel.
On ještě funguje takový efekt, že ucho ochotně přijme různě hrající bedny, pokud nějakou vadou neserou samy. Na sraze se přepíná za provozu, takže i nepatrné rozdíly jsou slyšet na lusknutí prstu. Ale když kterékoli z nich přineseš domů, nemáš šanci si vybavit, v čem to vlastně bylo jiné.
Mohutnej zvuk není nic jiného, než že basák hraje od poměrně nízké mezní frekvence rovnoměrně bez zvlnění, bez sklonu k dunění, a že to zvládne při přiměřené hlasitosti. Basa je basa, varhany jsou varhany, buben je buben, kopák opravdu kopne. Platí to samozřejmě ve vztahu k velikosti basáku a tudíž k velikosti prostoru, do kterého ty bedny svou koncepcí patří. Ty harmonické, to je na trošku širší rozbor. V principu basový nástroj poznáš nejen podle jeho základního tónu, ale i podle jeho harmonických. Takže pokud máš malé bedny, které sice nezahrají základní tón baskytary kolem 30Hz, ale správně odehrají její vyšší harmonické nad 60Hz, tak ten pocit dobré baskytary jakoby zůstane. Nejde tedy o harmonické, které v repráku vznikají zkreslením (jo, já vím, některé firmy pracují dokonce i s tím, ale to není náš případ). Dobré basy nedělá jenom dunění nejnižších frekvencí, ale vyrovnané spektrum až někam ke kilohertzu, aby nezanikly (ani se nezdůrazňovaly) přirozené harmonické frekvence basových nástrojů. Je to důležitá schopnost basáku, aby výsledkem nebylo jenom huhlání, nad tím nic, a pak už zrovna střední pásmo. (Na srazu takový bedny budu mít na ukázku).
|