Ciplox v něčem s tebou souhlasím a v něčem ne. Zkusím to trošu rozebrat ale bdu se opaovat protože jsme to tu už rozebírali v jiných threadech a i jinde.
Ty si ty reproduktory porovnával jako fullrange, já se na to dívám z hlediska konstrukce vícepásmových reproduktorových soustav a proto se mohou naše závěry lišit. Reproduktory staré tříčíslicové řady se chovají obecně jinak než novější čtyřčíselné řady. Největší vliv na to má typ papíru ze kterého jsou membrány vyrobeny, ostatní konstrukční změny jsou podřadné a mají mnohem menší vliv. Původní papír je totiž mnohem měkčí a membrána tedy kmitá mnohem méně pístově v daném rozsahu. Protože membrána se závěsem je vyrobena z jednoho kusu mají starší reproduktory i měkčí uložení. Důsledkem je to že stará řada hraje hlouběji (což je při poslechu fullrange OK ale ve 3p. jako střed je nám to jedno). Nepístový pohyb působí větší zkreslení v optimálním středovém použití ale subjektivně se zdá na první krátký poslech že to hraje lépe. Při delším poslechu kdy člověk opravdu poslouchá co z toho leze zjistí že se tomlišín chováním na detailech a celkovým projevem. ARO6604 se zcela jistě chová na středech a vyšších kmitočtech lépe než ARO667 za předpokladu dostatečné separace hlubších kmitočtů. To má tu výhodu že máme mnohem volnější ruku při výběru výškáče (není třeba dělit tak nízko a strmě). U ARO667 je třeba na to dávat mnohem větší pozor ale zase není třeba dávat tak velký pozor na navázání basů na středy. Ze všech reproduktorů staré řady se při použití jako fullrange chová nejlépe ARO689 protože tak nepříjemně nekřičí na vyšších kmitočtech jako ARO667. Domnívám se že je to právě slabším pohonem který nevede k takovým deformacím membrány za provozu (samozřejmě to má zase jiné mouchy). Prostě optimální poměr mezi silou pohonu a vlastnostmi membrány. Přitom na rozdíl od ARO6604 zůstává zachována možnost snadného navázání na spodky prostou 6dB výhybkou. ARE667 oproti ARO667 nemá ten nepříjemný projev na vyšších kmitočtech, nepeakuje tak ale přijde mi že má o něco větší zkreslení.
Shrnuto je to otázka preferencí zda je lépe použít starší nebo novější řadu. Pokud tomu věnujeme maximální péči (jsme schopni odladit korektní výhybku) vychází lépe nová. Takže bych prosil netvrdit co je lepší a co je horší pokud nejsou uvedeny podmínky.
Závěrem uvádím pár tipů použití které jsem uchometricky vylaboroval:
fullrange poslech 1 - ARO68x pokud nechceme použít různé kompenzace, v ose má dostatek výšek i basů, není tak tvrdý jako ARO66x ale má menší zkreslení, má subjektivně o fous více basů než ARO667 ale jsou o fousek měkčí. V praxi to však nevadí a není to rozhodně žádný huhlák. Je možné ho použít v otevřené i uzavřené ozvučnici.
fullrange poslech 2 - ARO660x lepší středy a výšky za předpokladu že se to nebude tolik hulit a nebo pokud se tomu odříznou/omezí basy, kompenzace je vhodná ale není nutná. Opravdu pozor co tam jde na nízkých kmitočtech. Je možné ho použít v otevřené i uzavřené ozvučnici.
Dělení ARO667
Výhybka s výškou 12dB bez kompenzace a dělit poměrně nízko nebo výhybka 6dB s výškou a kompenzací hrbu, nutno značně citlivý výškáč (za předpokladu použití jako 2p a nebo jako 3p bez tlumení středů, pokud 3p s tlumením pak může být i menší citlivost ale blbě se to ladí od ucha) který snese dělení kolem 2,5 až 3KHz nebo až 4,5KHz pokud nevadí větší směrovost. S rychlým basákem (ideálně třeba nějaký PA nebo polo PA - ze staré tesla řady např ARO711 nebo ARO835, ARO814) a za předpokladu že do toho nepůjdou nějaké veliké příkony se dá dělit jen 6dB (cca 16uF kundík a 2mH cívka) a v takovéto kombinaci vzniká velmi příjemný a přirozený zvuk, při vyšších příkonech (nebo s reproduktory které jsou laděné více na basy - moderní basové PA) to chce 12dB. Reproduktor lze použít i ve dvoupásmu za podmínky že nevadí že to je širokáč a ne basák taže akceptujeme že to nebudeme hulit a nebude to dělat tuc-tuc. Vhodné třeba na jazz, blues, zpěv a podobně.
Dělení ARO68x
Stačí jen malý kondenzátor k výškovému reproduktoru, vyhoví libovolný výškáč dle vlastních preferencí a nejsou na něj kladené skoro žádné nároky. Je možné dělit značně vysoko. Dělení na basech a použití stejné jako u ARO667. Pokud nevadí směrovost je možné ho použít i v nenáročném dvoupásmu spolu s basákem. Výhybka se skládá jen ze dvou součástek a třeba k TV je to úplně v pohodě. Jasně nebude to mít brilantní výšky ale na tak jednoduché a levné řešení to dává překvapivé výsledky.
Dělení ARO660x
S výškami postačí dělit 6dB/oct ale 12dB/oct je vhodných, citlivost výškáče je vhodná vyšší ale ne tak moc jako u ARO667. Má lepší středy a výšky než předchozí typy ale jen za předpokladu oříznutí spodku nejlépe 12dB/oct.
Dělení ARO680x
Je možné ho použít podobně jako ARO660x ale s určitými výhradami. Při poslechových testech jsem vyhodnotil že mu více sedí uzavřená ozvučnice než otevřená protože v otevřené se mi zdá že má poněkud méně kontrolované spodní vyzařované pásmo. Je to ale subjektivní vjem a někdo to může vnímat jinak a vadit mu otevřená ozvučnice nebude. Výšový reproduktor vyhoví citlivostí i děličkou prakticky cokoliv a závisí tedy jen na osobních preferencích.
Zkušenosti s reproduktory ARE doplním příště