Pokusím se ve zkratce popsat historii mého působení v různých hudebních projektech;
První tři výše uvedené fotky se týkají mé nejdéle hrající rockové kapely – 1975 až počátek 1991. Jistěže začátky nebyly jednoduché, zejména tím že jsme museli koncem sedmdesátých let na vojnu. Avšak původní sestava muzikantů prodělala jen malou obměnu a komplet osmdesátky to byla veliká jízda, co se kšeftů týká, průměrně 50 – 70 ročně po jiho-severovýchodní Moravě, taneční zábavy, plesy, rockové festivaly apod.
Tehdy chodívaly kvanta lidí na zábavy. Ve venkovních areálech nezřídka 700 až 1000. Soudržnost kapely byla roky bezvadná, veškeré vyhrané peníze jsme vždy investovaly do PA systému. Muzikantskou aparaturu a hudební nástroje si pořizoval každý z nás za své. V druhé polovině 80-tých let se dalo říci, že to fakt už dobře hraje. PA systém v triampingu 2x 1400W na zábavovou rockovou (až lehce do metalu) kapelu to bohatě stačilo a množství techniky bylo nezbytně nutné přepravovat po štacích velkým autem. V našem případě jsme od Čs. Pošty odkoupili skříňový Robur, ale v době reálného socialismu nebylo nic jednoduchého. Získat velké auto či starý autobus do soukromého vlastnictví musel potvrdit zřizovatel a oštemplovat žádost Národní výbor.
První výkonové zesilovače, jako základ a náhradu po stávajících „stotřicítkách“, jsme koupili na inzerát. Jednalo se o můstkové Transiwatty, osazené koncáky BD249C/BD250C.
Na základě těchto koncových zesilovačů jsem pak postavil ještě další dva kusy. Ovšem je třeba napsat, že několikrát jsme si půjčili zesilovač Peavey CS-800, a to hrálo na spodcích o třídu lépe! Tehdy v počátku 80-tých roků nám poštou posílali západní Němci hudební prospekty s ceníky zesilovačů, nástrojů aj, namátkou od Sound Selection, Musik-Markt Odersky, Burgerstein aj., ale to jsme mohli jen tak slintat, nedostupné. Sem tam některá kapela z okolí měla zesilovač Peavey CS-800 a CS-400, nebo Zeck PT-7, nebo který má nyní penjo – Harrison X1000. To byla však mimořádná vyjímka, proto se koncové zesilovače téměř výhradně stavěly svépomocí amatérsky. Já stavěl podle schema, které jsem sehnal na inzerát i s konstrukčními plány pro stavbu exponenciálních boxů pro 15“ reproduktor a taky Jambo 15. Plošný spoj ke schema zesilovače nebyl, navrhl jsem osobně.
Bohužel fotky úplně těch prvních dvou zesilovačů s EI transformátory nejsou, tak alespoň foto stejného zesilovače, které jsem dělal v pozdějších letech s jinými transformátory.
Ideový návrh PA soustavy vycházel z blokového schema, které jsem obkreslil na pauzák z časopisu Elector, načež jsme od kapely Centrum Petra Rezka koupili čtyři subwoofery Martin Bin osazené reproduktory Gauss 15“ Pro Line, typ 5842, 400W, 101dB. W-Bin suby jsme asi po dvou letech nahradili subwoofery typu Jambo, které jsme si postavili z laťovky a osadily zmíněné Gauss 15“ demontáží z W-Bin.
Zvuková razance basů minimálně o třídu lepší, bohužel ale bedny čtyřchlapovky! Středopásmové exponenciály jsme dělali ještě před Jambama a byly osazeny ARM9308, později ARM9408. Na bednách expo byly postaveny středovýškové horny s drivery Celestion DCR-100 a ještě se dvěma supervýškami po obou stranách Fane Bullet Tweeter HF-250. Dělení frekvenčních pásem bylo za pomocí 2ks plynule přeladitelných třípásmových crossoverů Electro-Voice E18X.
Do roku 1985 jsme používali mixpult Tesla Studiomix 12, s echem Wem Copitat. Pak se objevila nová řada mixážních pultu MC16-4-4 a k tomu jsme koupili (i dnes ceněné) echo Roland RE-501 Chorus. Odposlechové monitory byly zprvu s reproduktory ARO835, pak vše s ARM9308.
Náš bigbít se rozpadl po šestnácti letech počátkem roku 1991, kdy se tehdy po revoluci většina rockových kapel rozpadla, protože nebylo kšeftů – nastala éra diskoték…
Co se dalo, to se z aparatury rozprodalo, zbytek roky trčel v suterénu kulturáku
Současně v druhé polovině 80-tých let jsem hrával ve folk-jazz kapele Obelisk, jejíž vůdčím protagonistou byl Jindra Kos, bohužel před rokem zemřel. V podstatě jsme tvořili muziku na texty básníků – Žáček, Ferlinghetti, Kainar aj. Jak jsem psal v minulém příspěvku, jezdilo se hrávat do klubů a po folkových festivalech. V kladenském divadle jsme nahrávali do Čs. rozhlasu, stanice Vltava, producent Ivan Rössler. V té době jsme na festivalech hrávali společně se známými muzikanty a kapelami, co něco ve folkové branži znamenali. V klubech jsme snad nejčastěji koncertovali společně s výtečnou skupinou Jablkoň. Po dvaceti letech jsme se bývala parta muzikantů sešli a nahráli staré songy ve studiu.
http://leteckaposta.cz/667024126