Poslední návštěva: Právě je 19 dub 2024 06:13


Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 149 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 26 lis 2021 22:30 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Dobrý den všem.

Nejdříve mě omluvte za případné začátečnické chyby, ale právě si chci postavit svojí první trojpásmovou bednu.

Tato trojpásmová bedna bude použita jako střed do sestavy 5.1 a chci, aby hrála ve všech pásmech dobře. Mám použít 1x ARV 161, nebo rovnou dvakrát?

Mám tu bednu, kterou bych chtěl použít jako základ (pokud to bude možné) o celkovém vnitřím obsahu 35l. Bedna domácí výroby, dřevotříska asi 1,5cm a vytlumena asi 1,5cm molitanu (možná 2cm)

Do této bedny bych chtěl napasovat ARN 6608 (v bedně už je) a k tomu přidat ARE 667 a ARV 161.

První otázka je: Mám použít příčku a oddělit basák od zbytku?
V bedně se momentálně nachazí nějaký 4ohm reprák, který netuším co je (nemá popisek) a dokonce i vypadá na možnou domácí výrobu). Jelikož trošku zkresluje od středů nahoru tak jsem jej zkoušel odpojit a překvapilo mě jak silně dokázal ARN 6608 hýbat s tím druhým repro jen za pomoci vnitřího tlaku. bojím se, aby mi ARN netrhlo to ARE

Druhá otázka je, bude stačit ten objem? 35l pro všechno tohle? Kolik je ideální objem pro ARN 6608?

Třetí otázka: Víte někdo jakou nejlépe použít výhybku pro toto spojení? Je nějaká "nápověda" nebo možnost obšlehnout výhybku z jiných repro? (Mám ARS 820 tak jestli část obvodu pro ARV 161 obšlehnout?) A jakou výhybku pro ARE 667?

Čtvrtá otázka: v bedně už nějaká výhybka je a to na každý repro, tedy 2x2mF (mikro) a 2x blíže nespecifikovaná cívka. osobně se mi víc líbí projev obou repro bez výhybky takže momentálně zapojeno přímo na zesilovač a oba reproduktory mi přijde, že hrajou o poznání níž zatímco s výhybkou mi to přišlo trošku "uřvaný" kolem středů spíš výš.

Pátá otázka: mám ještě možnost místo ARE 667 použít druhý ARN 6608, ale obávám se, že středy budou nic moc a navíc asi nebude stačit objem pro 2x ARN 6608?

Šestá otázka: Mám použít ARV 161 jednou, nebo dvakrát?

Děkuji mnohokrát za případné odpovědi na mé otázky a pevně věřím, že s vaší pomocí to zvládnu dát nějak dohromady 8-)


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 09:59 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Vítej.

Sice mě to svádí abych začal rozebírat konstrukci samotnou, ale začnu raději takto:

Kdybys chtěl podobnou věc stavět za účelem "HiFi" poslechu muziky, důrazně bych tě přesvědčoval, ať se na to vykašleš a začal vysvětlovat proč. Píšeš ale, že má jít o "střed" do sestavy 5.1. Předpokládám, že jde o centr. V audiu se tak správně nazývá přední prostřední reprosoustava pro přenos především dialogů ve filmu. Aby se to nepletlo se středním pásmem u vícepásmových reprosoustav. Nejde o slovíčkaření, ale je dobré mít sjednocené názvosloví, abychom se domluvili.

Takže: K jakému zbytku sestavy to bude? Předpokládaný účel (film, koncerty...), čím se to bude pohánět, v jakém prostoru?

Protože trojpásmový centr o objemu desítek litrů je docela overkill a dával by snad smysl v ozvučení velké obytné haly, ve spolupráci s ještě většími hlavními bednami.

Druhá věc je, že pokud by mělo být takové ozvučení míněno vážně, centr je poměrně náročná záležitost. Pokud máš jako hlavní bedny použité něco v podobném smyslu - třeba nějaké staré velké tuzemské reprobedny - tak budiž. Náročnější sestavu by ale takovýhle centr degradoval.

Kombinace repráků by byla jakž takž použitelná u historických beden pro nenáročný poslech. Ovšem za předpokladu, že bys použil basák o impedanci 4Ω. Takto buď úplně přijdeš o basy, nebo se bude muset celková citlivost soustavy rapidně snížit zatlumením středového a výškového pásma. Tím zase přestane velké trojpásmo dávat smysl.

Co se konstrukce týče, to ještě probereme. Připomenu jen nepominutelnou zásadu, že ARE na pozici středového reproduktoru musí nutně mít svou vlastní komoru, oddělenou od komory, ve které pracuje basák. Molitan není na tlumení uzavřené bedny úplně vhodný. Pokud se přece použije, musí to být speciální molitan, který je prodyšný. Jinak se tlumí celý objem bedny, ne jen stěny, a to volně rozloženým speciálním rounem, v ekonomických konstrukcích třeba vatelínem nebo klidně i dutým vláknem z vysloužilé deky. Komora pro střed se ideálně tlumí buničitou vatou.

Otázka na výhybku je zrovna tady na fóru poměrně citlivá a pokud ti na ni bude někdo odpovídat, bude se u toho kroutit a skřípat zubama. Výhybku považujeme za nejcitlivější místo reprosoustavy. Je to takové její srdce, výhybka zcela zásadně určuje, jak bude soustava ve výsledku hrát. Korektní vyladění výhybky pro nejlepší výsledek je docela věda. Dříve to obnášelo spousty komplikovaných a zdlouhavých výpočtů. Dnes se pro to používá výhradně akustické měření a softwarová simulace. Takže kdo by ti měl dávat rady typu "dej tam takovouhle tlumivku a nějakej kondenzátor", bude to muset dělat s vědomím, že to je naprosto špatně, a bude z toho mít ještě půl roku špatný spaní.

Použití víc než jednoho výškového repráku je (kromě naprosto specifických konstrukcí) nesmysl. Sice ho najdeš tu a tam i v tuzemských továrních bednách (ARS845, RK40), ale je to pořád nesmysl.

Odpíchnout se tedy musíme od ujasnění, kde a k čemu to má vlastně sloužit.

Když koukám na tvůj nick: Nemáš něco společného s panem Bučkem?


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 11:46 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Zdravím a děkuji za odpověď.

Začnu popořadě na tvé otázky.

Mám sestavu Genius SW-HF 5.1 6000 Ver. II s tím, že všechny satelity byly nahrazeny za Levá/Pravá ARS 820 + RK10 (s odpojeným ARV 261, kvůli celkem znatelnému zkreslení) zapojené do serie. Při měření jsem naměřil celkovou impedancí 13ohm. Dříve jsem měl jen ARS820 a žalostně tomu chyběli středy, které RK10 krásně doplnili. Případně si nechám i poradit jak to zapojit jinak. ​

Vzadu na stranách budou RK 09 s dodanou výhybkou z Tesla ARS 9204 (bylo pro mě velkým překvapením jak moc to vylepšilo zvuk oproti klasickému kondíku) Na středu jsou momentálně zapojené 2xRK 09 v serii (půjdou dozadu)

Basák je 100W a zesilovač se umí přepínat mezi 4 a 8 ohm (co jsem se dočetl na stránkách výrobce)

Jedná se o ozvučení sklepního bytu ve staré zástavbě v Karlíně (centrum Prahy) o velikosti hlavního pokoje 25m2. Jelikož je byt kolem dokola obehnán 1m cihlové zdi s jedinými sousedy nademnou, nemusím se bát experimentovat, jelikož i sousedi nademnou jsou naprosto v pohodě a tvrdí, že do teď nic moc neslyší.

Audio je zapojeno jen na herní PC (nic víc tu zatím nemám :D) , takže se jedná o hudbu (primárně) a pak samozřejmě hry/filmy. Jedná se o moje první vlastní bydlení a tudíž nemám neomezené finance, spíše naopak značně omezené.

Jedná se vážně jen o ozvučení na doma, ale jelikož jsem tomu trošku propadl a začínám se o reprodukci zajímat (teda zatím jen tu zvukovou...) chci to udělat pořádně.

Možná se jednou za rok stane, že vezmem auto, pořádnej basák v autě, tuto sestavu a vše kolem a vyrazíme ke kámošce na louku si užít mejdan, ale 99% času budou na repráky doma na zdi.

Rovno se zeptám na další otázku a to samotné umístění. Momentálně jsou na zdi, ale je znát, že to není ono. Koupit na zdi stojánky na repro pro vylepšení zvuku? Případně jak velký smysl to má?

Měl jsem za to, že když se zapojí reprodukotry paralerně tak tím vznikne celková impedance nižší, než-li 8ohm konkrétně u budoucího středu je to 8 + 4 ohm a tedy by to mělo vycházet na celkovou impedanci 4ohm? Případně prosím o dovysvětlení zda-li 8ohm 6608 bude stále hrát "utluměně" ikdyž se celková impedance sníží?

Všechny ostatní bedny jsou tlumeny klasickou vatou. Správně/špatně?

Bylo mi jasné, že otázka výhybky nebude žádná sranda, ale existuje případně nějaký Soft, kterým jsem schopný dopočítat které reproduktory potřebuji jaké dělení? Případně jaký HW je potřeba použít pro měření? (Jsem z IT oboru a ačkoliv v reprodukci nejsem moc znalý s HW/SW bych problém mít neměl)

Očekával jsem, že pro ARE bude potřeba vlastní komora. Jak velká? Konstrukce bedny je tak jak jsem koupil. Bohužel nejsem zrovna truhlář, abych byl schopen si jinou bednu postavit sám, přeci jen jsem ajťák, ale když by bylo nejhůř asi i to zvládnu.

Vytlumení mohu vymyslet i jinak.

Takže výškáč stačí jeden...

S Panem Bůčkem mám asi společnou jen přezdívku. Jinak pravým jménem Lukáš.

Ještě jednou díky za bleskovou odpověď a těším na úspěch se stavbou za vaší pomoci 8-)


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 12:45 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Aha.
Na rovinu, takhle nějak, jak to popisuješ, si představuju peklo. Jedna věc je, že ta tvoje bedna se dá tak nějak pofackovat aby aspoň trochu hrála. Jinak ale máš namísto k poslouchatelnému zvuku našlápnuto k totálnímu akustickému chaosu.
Samozřejmě ti to nikdo nemůže zakazovat. Ale zkus si rozmyslet, jestli chceš setrvat v nabraném kurzu, nebo jestli bys nestál o přesměrování na něco ne zrovna špičkového, ale aspoň aby to nebyla úplná pitomost. Může to být i docela zábavné.
Prvně bys ale musel zainvestovat trochu času do obeznámeni s problematikou a hlavně poslechnutí nějakého civilizovaného aparátu. A opakuju, nemusí to nutně stát majlant.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 13:21 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Prosím držme se tématu.

To že to bude peklo, nebo jakéhokoliv jiné invektivy jsou naprosto zbytečné a nic neříkající. Momentálně jsem spokojený s tím jak to hraje, ale chci ještě dodělat ten střed.

Rád vyslechnu jakoukoliv radu, ale rada typu: "to je o hovně na to se vykašli" je naprosto nic neříkající. S problematikou se seznamuji již nějakou dobu.

Největší nevýhoda 6608 je pravděpodobně jeho nižší citlivost, než u ostatních reproduktorů, které bych chtěl použít v tom trojpasmu.

Nemám momentálně možnost nakupovat cokoliv jiného. Jak to hraje teď je pro mě dostačující a neočekávám od toho kinosál (ačkoliv již pár přátel to již ke kinosálu přirovnalo) na druhou stranu nikdy jsem neměl možnost slyšet opravdu kvalitní ozvučení (nepočítaje ozvučení venkovních letních festivalů)

Možnost poslechnout si něco u "známého" také nemám.

Takže vraťme prosím diskuzi k hlavnímu tématu. A to jak nejlépe postavit tří pásmo z těchto uvedených reproduktorů.

Vím, že zesilovač sám o sobě není žádný zázrak, ale na to přijde řada až ve chvíli kdy budou finance. Finance nejsou tak se musí bastlit.

Děkuji předem za navrácení diskuze zpět k hlavnímu tématu a tedy radám jak to změřit, vypočítat v nějakém softu a rady ohledně konstrukce bedny samotné a výhybky.

Též si rád vyslechnu radu jakým případným kurzem se vydat.
Hádám, že jako první věc bude zesilovač.

Zajímá mě tvůj názor na věc, takže se klidně rozepiš co je tedy nic špičkového a zároveň není pitomost? Aspoň budu vědět do budoucna jakým směrem jít.

Díky!


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 13:30 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Ale to nejsou invektivy. To je jen přátelské zašťourání. Napomínání nech prosím na moderátorovi.
První a naprostá pitomost je zapojování dvou reprobeden do série. Co tě k tomu vedlo? Pokud by to byly aspoň dvě bedny shodné, se stejnými repráky a stejnou výhybkou, no, nedává to smysl, ale budiž. Ale zapojit do série dvě různé bedny, to povede jen a pouze k vytvoření naprosteho mišmaše. Pokud tedy správně chápu, že zapojuješ do série ARS820 a ARE667 ve vykuchaných RK10. Tímhle způsobem naprosto spolehlivě zabiješ i to málo, co ty bedny uměly samy o sobě, a je to i důvod, proč ti začaly v těch RK10 nesnesitelně zkreslovat vejšky.
Mám pokračovat, nebo se rovnou urazíš?
Protože relevantní rady je těžké poskytovat v situaci, kdy evidentně nevíš co děláš a proč. Pokud jsi ochten vyzvídat, rozhodně se dozvíš mnohem víc než že je něco na hovno. Ale to se nedá probrat ve třech odstavcích.

Jinak by samozřejmě šlo klidně udělat jakés takés ozvučení i s využitím trosek toho Geniusu. Začít by se ovšem muselo zvevrubným vysvětlováním, co k němu rozhodně nepřipojovat, a ještě mnohem složitějším vysvětlováním proč. Zejména pokud jsem ještě neprokázal svou důvěryhodnost jinak, aby ti stačilo prostě jen moje slovo.
Jinak bych spíš radil vrátit k základu Geniusu původní repráky, případně udělat nějaké podobné. Zejména pokud jsi zachoval původní subwoofer. Ten totiž je dělaný na míru ke spolupráci s malými a málo citlivými bedýnkami. Hlavní vlastností subwoofwru vůbec není jeho výkon, ale jeho skutečný rozsah a citlivost, které určují použitelnost nebo nepoužitelnost s ostatními repráky v sestavě.
Na tahání ven umíme udělat klidně i za pár korun bedýnky s laciným zesilovačem, které udělají mnohem víc zvuku, budou se líp tahat ven atd.

Pokud chceš jen a pouze dodělat svou bednu, mohu poradit jedině tohle:
1) Vyměň basák za variantu 4Ω.
2) Použij na středech míň citlivý širokopásmo, ideálně ARE589 nebo ARE5804.
3) Použij jednoduchou výhybku z letité konstrukce známé jako KE20.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 14:11 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
RK10 zkreslovali i když byly zapojené jenom samostatně. Ten výškáč ARV 261 stojí za prd, což jsem se i následně dočetl na jiném fóru. Měl i mrtvý kondenzátory (2x 2,2mF) a tak byli nahrazeny jedním 4,5mF. Na foru jsem se dočetl, že použití kondenzátoru 2,2mF nebo i méně by mohlo ten výškáč "zachránit" před odsouzením nevyužití

Zapojené do serie jsou z toho důvodu, že se zesilovač umí přepínat mezi 4 a 8 ohm a chtěl jsem z toho vytvořit 8ohm bedny. Dnešní měření mi ukázalo, že je to o dost více. Nic méně hraje to ok, ale zde se nebráním změně.

Na ARS 820 mi vadilo, že to jsou bedny "bum, cink" a středy nikde. Proto jsem chtěl dodat středy. Jasně, je to fušeřina a asi to nebyl nejlepší nápad, ale jak to zapojit jinak? Zapojit ARE 667 a pak paralerně na výhybku v ARS 820? Bylo by to lepší řešení? (V této části mám mezery, takže prosím o případné vysvětlení)

Neboj, neurazím se a ani nerozbrečím :D

Zkrátka a dobře mám moc beden a málo výstupů. (i se středem to bude 7ks) na 5 výstupů. Chci, aby předek hrál nejlépe. Navíc to má své různé limitace ze strany PC a zvukové karty. Respektive při přehrávání přes webový prohlízeč nedokáže dekodovat signál na 5.1 ale jen Stereo. Proto se snažím, abych měl strany nejvýraznější. Střed bude hojně využíván při filmech a hrách. Ikdyž přes příkazovou řádku zapnu v Chrome dekodování na 5.1 tak střed i zadní repro hrají polovičatě (ať s původními repro, nebo ne) tady je to čiště limitace toho z webového prohlížeče a youtube/netflix jsem schopen vymáčknout...

Zatímco ve hrách, nebo přehrávači filmů to hraje jak má.

Původní repráky jsou naprosto otřesný. Basák je silný dost a s původními repro to byla jen hromada středů, přehnané dunění a výšky skoro vůbec. (tak praví i recenze na tyto reproduktory, takže mé ucho nelhalo) Původní repro navíc už ani nemám a poslechový rozdíl je markantní.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 15:57 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Tak jsem si ještě hrál. Když zapojím ARS 820 a RK09 na samostatné vývody tak to hraje opravdu lépe. Není to nijak obrovský rozdíl, ale malý rozdíl v zkreslení v tom slyším.

Takže prosím další radu... Když zapojím jako první ARE 667 a poté z ARE do výhybky ARS820 bude to fungovat ok? nemohu tím odpálit ARE?

Zapojení do serie jsem vnímal jako nejbezpečnější, proto jsem k tomu v té době přistoupil.

Jinak zajímavost... mám tu 4x ARS 820 2 kusy jsou z prvních roků výroby a mají impedanci 5ohm (změřeno) a druhý pár je z konce výroby a má přesně 7,8ohm.

Ještě se do nich mrknu jestli to náhodou není 8ohm verze. Bohužel už nemají štítek.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 27 lis 2021 16:10 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Ano, ARV261 je mizerný a nad to háklivý výškáč. Kapacita před ním by neměla být větší než 2uF, radši ještě poloviční. A to ještě za předpokladu, že je naprosto v pořádku. 4,5uF je nepřiměřeně moc. Pak prostě zkreslovat musí. Zapojením do série s ARS820 ale byly pravděpodobně trápené ještě víc. Kdybych tady měl oboje bedny, klidně bych je zapojil, změřil jejich impednanční průběhy a ukázal ti, že vlivem nestejných impedančních charakteristik by se tam našly frekvence, kterými byl ten ARV261 v tomhle zapojení buzený nadměrně.

ARS820 nejsou též nijaký zázrak, ale v kombinaci s Geniusím torzem vlastně ani nemají jak předvést aspoň to málo, co by dovedly. Průser je v tom, že ta sestava byla koncipovaná pro hluché. Je celá postavená kolem miniaturní napodobeniny subwooferu, která místo basování jenom výrazně duní.

Problém repráků, kterým něco chybí, často netkví v tom, že by chyběly dejme tomu výšky (nebo středy, nebo cokoli jiného), ale že jsou něčím jiným překřičené. Nahodilým přidáváním dalších repráků získáš jenom zase další nahodilý výsledek, kde bude vždycky něco přebývat a něco chybět.
Vícepásmová soustava se nevytvoří ani tak, že ke dvoupásmu přidáš další reprák paralelně. Celé pásmo se musí rozdělit na tři části, z nichž nejnižší je přidělená basáku, prostřední střeďáku a nejvyšší výškáči.

Co se sériového spojování repráků týče: Sériovým spojením dvou stejných basáků získáš třeba basový základ do trojpásma s dvojnásobnou impedancí. Pokud se tomu korektně přizpůsobí zbytek soustavy. Sériovým spojením dvou naprosto různých reprosoustav ale nezískáš reprosoustavu o dvojnásobné imopedanci. Nehledě na to, že impedanci reprosoustavy nezměříš ohmmetrem.

Mým úkolem tady není předepisovat ti, co se ti má nebo nemá líbit. Je mi ale trochu divný, že na jednu stranu slyšíš, že Geniusy stojí za prd (což taky stojí, i když řadě lidem přijdou jako špice špic), že ti vadí zkreslení na výškách, ale že ti tahle prapodivnost přijde jako dobrá.

Lepší radu co počít s tím tvým konkrétním trojpásmem už ti tady nejspíš nikdo neposkytne.

Další problém vidím v tom, že se snažíš muziku cpát do všech repráků najednou. To nejde. Sestava na muziku a kino by měla za normálních okolností sestávat ze dvou hlavních beden, centru a efektů. Hlavní bedny by měly být co nejlepší. Při reprodukci hudby by se měly pokud možno obejít bez subwooferu. Tudíž by měly být dostatečně velké, aby samy o sobě odehrály i basový fundament. Pouze pro nejvyšší nároky se může doplnit ještě subwoofer, ale tím myslím opravdový subwoofer. Ne tohle dunítko. Při reprodukci muziky ze stereofonního zdroje se pak využijí jenom tyhle hlavní bedny. Z vícekanálového zdroje se zvuk rozkóduje a rozdělí správně do hlavních beden, do centru a do efektových beden. To ale neznamená, že centr hraje středy. Ten hraje to, co má být u vícekanálové nahrávky slyšet zepředu uprostřed. Subwoofer pak k filmu doplní ty nejhlubší ruchy.

Tvoje druhé ARS820 s největší pravděpodobností nejsou ARS820 ale osmiohmové ARS821.

Pro lidi, kteří si chtějí něco prohlédnout a poslechnout, pořádáme občas neformální srazy. Pět minut poslouchání, porovnání dvaceti různých reprobeden na jednom místě v jeden čas řekne mnohem víc než celodenní vykecávání. Dá se i domluvit návštěva u některého člena fóra. Já sám přijímám návštěvy ochotně, dokonce se věnuju cíleně těm nejlevnějším dobře hrajícím věcem, ale tak daleko se ti nejspíš chtít nebude...


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 06:55 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
O použití malého kondíku pro ARV261 jsem již slyšel jinde a také mám v plánu to vyzkoušet. Ještě sehnat ty kondíky.

Když jsme u těch kondenzátorů, jaký z kondenzátorů doporučuješ nejvíce? Jde mi o typ kondenzátoru. Foliové, keramické? nebo jiné?

Už to mám přepojené na 1:1 (výstup:bedna) a je pravdou, že to hraje o poznání lépe.

Berme v potaz, že jsem mladej kluk, kterej teprve svou vášeň pro "kvalitní" ozvučení nachází a navíc je dosti omezen rozpočtem. Jakým nejlepším způsobem zapojit to co již mám, abych došel co nejlepšího výsledku? Jakým způsobem propojit RK10 (ARE667) a ARS820(1) na jeden výstup?

Ty RK10 jsou taky ze začátku výroby (mají bílý koš) a dočetl jsem se, že právě ARE 667 s bílým košem umí celkem slušně zahrát i výšky, což mi i moje ucho potvrdilo.

S tím "přeřváváním" máš pravdu, toho jsem si též všiml a jednoznačně ARV161 přeřvalo všechny středy, které ARN567 bylo schopno podat. Pochopil jsem, že jsem fušer a že z tohodle nic moc víc nevymáčknu, ale pomoz mi aspoň s tím jak to zapojit nejlépe tak, abych dosáhl (teoreticky) nejlepšího výsledku na této sestavě.

Shodou okolností často dělávám, že si SW odpojím Woofer a poslouchám jen Tesly a vlastně je i pravdou, že některé druhy hudby to hraje lépe bez wooferu. Nejvíce je to znát na vážné hudbě.

To že center je center a ne "střeďák" samozřejmě vím, jen jsem použil nesprávných názvosloví.

V jaké části republiky se nacházíš? Tvoje (asi zatím neaktuální) nabídka možnosti poslechnout si kvalitní ozvučení mě láká. Kdyby byla možnost klidně bych i sbalil s sebou něco od sebe a rád si vyslechnu rady a i lepák po hlavě vydržím, když se budu hodně plést :D

Ne fakt, mě to zajímá a opravdu chci v této problematice vědět víc.

Po pravdě jsem i slyšel, že to nehraje správně, ačkoliv reprodukce elektro hudby byla vlastně vcelku kvalitní, zkreslení bylo nejvíce znatelné u zpěvu. Příklad Adele. Z jejího silného hlasu se stal hlas zkreslený a netušil jsem proč, ale přisuzoval jsem to tomu, že jsou zapojené v serii. Což se nakonec ukázalo být pravdou, ale netušil jsem, že to udělá tolik.

Nejlépe bych potřeboval docílit toho, abych dokázal zapojit ARE667 + ARS na jeden výstup a to beze strachu, že něco spálím. Vím, že to není ideální řešení, ale jiné možnosti teď bohužel nemám. Když nechám jen ARS tak nebudu mít žádné středy (což prostě ARS středy pořádně nemá, na tom se asi shodneme?)

K tomu třípásmu... ačkoliv asi moc rad nedostanu, tak aspoň radu... kolik litrů objemu pro ARN 6608 a kolik pro ARE667?

Dočetl jsem se i na jiných fórech, že nějaký mně podobný fušer stavěl výhybku dle ucha. Asi mi nezbyde nic jiného.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 10:59 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Vezmu to popořádku.
...použití malého kondíku ... jaký z kondenzátorů...
Ve výhybkách používáme dva typy kondenzátorů. Bipolární elektrolyty a svitkové. Výhodou bipoláru je cena a velikost u větších kapacit. Nevýhodou omezená životnost a nevhodnost pro použití před výškový nebo středový reproduktor. Před výšku zásadně svitek. Pak se ještě laboruje s materiály a provedením, ale u laciných starých repráků nemá smysl to nějak prožívat. Svitek by měl být na napětí minimálně 100V, radši ale víc. Jiné kondenzátory nepřipadají v úvahu.
Kdybys nebyl zdaleka, klidně bych ti ze svých zásob odsypal, ať máš s čím si hrát. Když člověk nemá potřebnou kapacitu, není problém si ji vyskládat z několika menších zapojených paralelně.

...mladej kluk, kterej teprve svou vášeň pro "kvalitní" ozvučení nachází a navíc je dosti omezen rozpočtem...
To mi už tak nějak z předchozího vyplynulo. Tohle máme za sebou mnozí z nás, já teda zcela určitě. Řadu let jsem dělal pokusy hodně podobné tomu, co aktuálně podnikáš ty. Kdyby mi tenkrát někdo řekl, ať se na to vykašlu, půlku toho vyhodím, doinvestuju pár korun a udělám to tak a tak... nejspíš bych ho se zájmem vyslechl a dál se pinožil v nesmyslech. Takže mám pro to pochopení, ale u některých věcí si budu trvat na svém. OK? Používám rád ironii a zásadně nepoužívám smajlíky. Takže pokud bys měl pocit, že jsem zlej, není to tak.

...jakým nejlepším způsobem zapojit to co již mám, abych došel co nejlepšího výsledku? Jakým způsobem propojit RK10 (ARE667) a ARS820(1) na jeden výstup?
To je právě to. Žádným. Každá z těch bedýnek si bude hrát svoje, s nějakými omezeními a chybami, ale u obou to bude tak nějak v pořádku, jak to bylo zamýšleno. Jakmile je necháš hrát současně, budou se přetahovat a hádat. U zvuku je velký problém, že se dost blbě popisuje slovy. kdybych ti postavil svoje normální bedny, pustil muziku, chvíli tě nechal poslouchat, a pak přepnul na jakékoli myslitelné spojení RK10 a ARS820, okamžitě bys slyšel, že je úplně všecko špatně. A to i bez jakékoli předchozí zkušenosti a lhostejno jaké máš představy a očekávání. To slyší na první dobrou i hluchej. Takto mi nezbývá než opakovat, že to je slepá cesta, což je vlastně jen eufemismus pro "naprostou píčovinu"

Ty RK10 jsou taky ze začátku výroby (mají bílý koš) a dočetl jsem se, že právě ARE 667 s bílým košem umí celkem slušně zahrát i výšky, což mi i moje ucho potvrdilo.

Ano, to je pravda. Pokud jsou navíc ty ARE zachovalé, je to docela cenná věc. Ne ovšem na opravdový HiFi poslech, ale jako sbírková záležitost. Když má člověk nějaký slušný aparátek na poslouchání muziky, tak si pro radost může takovéhle širokopásmo nechat třeba na večer do ložnice, do dílny, na chatu a podobně. Zkušený konstruktér ho dovede i použít jako střeďák do trojpásmových beden dělaných jako retro - zase ale spíš jako kuriozitku pro radost. Kytarista ho může použít do miniaturního komba, aby mohl cvičit v panelákovém bytě.

Když se člověk naučí poslouchat, narazí časem na problém: přesně v ose toho velkého širokopásmového reproduktoru sice během zkoumání slyší celkem pěkné výšky, ale když se to použije k ozvučení místnosti, ty výšky buď zmizí, nebo jsou takové tupé a nezajímavé. To je proto, že klasicky dělaná reprosoustava musí rovnoměrně hrát do širšího úhlu od osy - v místnosti slyšíš směs přímého a odraženého zvuku. A pokud se ti z boku vrátí zvuk bez výšek, v celkovém vjemu pak chybějí. Pouze venku ve volném prostoru se to tolik nemusí řešit. ARV261 je naprosto nepoužitelný šunt. Kdysi se používal v elektronkových rádiích. Pravděpodobně je to úplně nejvíc nejhorší výška, co kdy kdo sériově vyrobil.
RK 10 byly ve své době laciný aušusový doplněk k laciným aušusovým gramofonům. A takhle je nutné se na ně dívat i dnes.

S tím "přeřváváním" máš pravdu, toho jsem si též všiml a jednoznačně ARV161 přeřvalo všechny středy, které ARN567 bylo schopno podat. Pochopil jsem, že jsem fušer a že z tohodle nic moc víc nevymáčknu, ale pomoz mi aspoň s tím jak to zapojit nejlépe tak, abych dosáhl (teoreticky) nejlepšího výsledku na této sestavě.

Právě jsi nakousl jeden (nikoli jediný!) ze zásadních požadavků na dobrou reprosoustavu, a to je "rovná frekvenční charakteristika". To znamená, že by v reprodukci nic nemělo zásadně chybět, a ještě důležitější je, aby ani nic netrčelo. Dosáhnout toho je docela velká věda a nimračka a nedá se tomu pomoci nějakou jednoduchou radou. Cesta tu ale přesto nějaká je.
Protože se těchto a podobných tuzemských reprosoustav vyskytuje pořád spousta, a protože se zrovna ty repráky v nich použité dají s výhradami jakž takž použít i z pohledu současného konstruktéra, máme dnes celou evoluční řadu projektů, jak je využít.
V tom nejjednodušším případě se zachová bedýnka a případně se trošku vyztuží, protože některé série bývaly dost vetché. (Na to stačí lepidlo na dřevo a odřezky nějakých latěk.) Pak se do toho vetkne nová výhybka, která rozdělí signál lépe než ta původní, srovná zvuk a vymáčkne z těch starých repráčků maximum, co dovedou. Ve výsledku pak ty bedýnky trochu ztratí na citlivosti (protože se odfiltrovala ta ječící složka) takže se malinko přidá na volume, a vida, hraje to znatelně civilizovaněji. někteří z těch, kdo to zkusili, pak už u toho spokojeně zůstali. Jiné to nakoplo a vydali se dál. Každému začátečníkovi doporučuju si tohle vyzkoušet, aby získal představu, jak velký posun může nastat cílenou změnou ve výhybce. S tím dovedu pomoci i poradit aj na dálku. Myslím, že se mi ty výhybky někde válí hotové v šupleti, takže je klidně můžu zapůjčit. Předem upozorňuju, že ta výhybka vznikla na základě akustického odměření repráků v bedně a následnou simulací, a je to práce zkušeného ladiče. Není to něco, k čemu by stačila rada typu "dej tam jinej kondenzátor".

Další krok v evoluci nastane, když člověk správně usoudí, že největší brzdou těch bedýnek je výškový reprák ARV161. Středobasy řady ARN5xxx jsou kupodivu i po těch letech pořád relativně použitelné. Máme několik vychytaných konstrukcí, kde se výška nahradí nějakou jinou, a je k nim na míru odladěná výhybka. Ten posun je pak obrovský a najednou se z toho stanou úplně jiné bedýnky, s bravurním středním pásmem (protože to je dáno správným navázáním basáčku na vhodný výškový reprák). Jednu z těch kombinací mám doma a jejím doporučením budiž to, že jsem ochoten ji poslouchat i delší dobu. Nevýhodou je, že nová výška potřebuje úpravu čela bedny. Což ale na druhou stranu je výzva pro kutila, který to dělá pro zábavu.
Posledním stupněm evoluce pak jsou konstrukce, kde je ten středobasáček s dobrou výškovou kalotou použitý ve velké bedně. Buď v basreflexu (tam se musí reprák upravit přidáním druhého magnetu), nebo v laděném labyrintu. Výsledkem jsou pak dospělé bedny, které ocení i náročnější, a přitom se dají postavit za pár korun. Dělal jsem to několikrát, pro ostatní i pro sebe.
U všech zmíněných konstrukcí ale platí jedna nutná zásada: Funguje to pouze za podmínky, že se naprosto přesně dodrží, jak to bylo navržené. Bez experimentů, změn a vyptávání. Jakákoli neuvážená změna to celé zabije.
Pokud by tě napadlo použít jako výšku tuzemskou legendu ARV3604, nebo některý z jejích následovníků, tak nikoli, jsou to nepoužitelný krámy.

Shodou okolností často dělávám, že si SW odpojím Woofer a poslouchám jen Tesly a vlastně je i pravdou, že některé druhy hudby to hraje lépe bez wooferu. Nejvíce je to znát na vážné hudbě.

Ano. Protože jak jsem psal: Bedny musejí odehrát samy o sobě podstatnou část basového základu. Hudební terminologií asi tak od poloviny druhé oktávy výš. Technickou terminologií asi od 50Hz. Subwoofer má doplnit jen to, co je pod tím. U těchhle minisestav k PC a kinu ale hlavní bedýnky tak hluboko nedosáhnou. Malý a špatně naladěný subwoofer tu nejnižší oktávu nesvede (a je fuk, co výrobce slibuje, protože kecá), zato musí suplovat zrovna tu část basového pásma, která je nejvíc háklivá na dunění. Mnoho lidí to dunění z neznalosti považuje za basy, a mají z toho radost.

To že center je center a ne "střeďák" samozřejmě vím, jen jsem použil nesprávných názvosloví.

Jasně, však jsem jenom psal, že je potřeba si názvosloví sjednotit. Jinak můžeme každej mlít o něčem jiném.

V jaké části republiky se nacházíš?

Vlevo u profilu se zobrazuje bydliště, pokud ho člověk v profilu uvedl, a pokud nelhal. Náchod. Návštěvy si zvu do České Skalice na dílnu. Z Karlína to máš nějakých 130 kilometrů.

Po pravdě jsem i slyšel, že to nehraje správně.

A to je právě to zajímavý. Většina mladých kluků přichází s představou, že to musí mít cool bassy a spoustu vejšek. Z toho, co jsi zatím napsal, už tuším, že dokud se nedostaneš na nějakou rozumnou startovací úroveň, nikdy spokojený nebudeš. Zatím se toho snažíš dosáhnout prostředky, které k tomu nepovedou. Pokud budeš ochoten se některých představ vzdát, není problém pomoct radou, klidně i materiálem. V důsledku to nemusí stát skoro nic, nebo třeba pár stovek. Velmi dobře hrající nízkonákladové bedny se dají pořídit z materiálu za dva tisíce. Zesilovač pro začátek vystačí klidně nějaký starý, nebo i jen zesilovací modul z Aliexpressu. Vypadá to divně, ale funguje to.
Taky už vidím, že s repertoárem nezůstáváš jenom u negerského rapu (mimochodem, i ten se dá reprodukovat dobře nebo špatně). To je další důvod, proč tě budu odrazovat od experimentů naslepo.

K tomu třípásmu... ačkoliv asi moc rad nedostanu, tak aspoň radu... kolik litrů objemu pro ARN 6608 a kolik pro ARE667?

ARN-ko cca 30 litrů, komora pro ARE cca litr nebo dva.
Upozorňuju ale předem, že výsledkem bude pro změnu vřískající bedna bez výšek a úplně bez basů. Co všechno na tom je špatně, proč, jak to udělat jinak, a co všecko na tom bude stejně špatně, to je na mnohem delší vysvětlování, než kolik je v mé moci napsat sem. Ale do budoucnosti to klidně můžeme probrat. Pro začátek ale naznačím závěr:
1) Buď ti to bude muset někdo z kolegů ladičů odměřit a vyladit (a bude u toho příšerně píčovat), nebo
2) Použiješ jiný střed a výšku a postavíš si už hotovou, osvědčenou a dobře hrající konstrukci (je k dispozici), nebo
3) Uvěříš zkušenosti, že i ta slušně hrající konstrukce má vlastně svoje nejslabší místo v basáku ARN6608, který doopravdy nijak extra dobře nebasuje, a pustíš se do něčeho jiného.

Dočetl jsem se i na jiných fórech, že nějaký mně podobný fušer stavěl výhybku dle ucha. Asi mi nezbyde nic jiného.

Takovou věc svede zkušený konstruktér s hodně dobře vycvičeným sluchem a technickými znalostmi, třeba když si jen tak z legrace přidává k širokopásmovýmu repráku výšku oddělenou kondenzátorem a zatlumenou rezistory. Normálně fungující vícepásmová soustava takhle nevznikne. To se ti spíš krabice scrabblu při výbuchu poskládá do souvislého textu.

Na samém začátku je dobré si stanovit, co je vlastně tvým cílem.
Jestli je to poslouchatelný aparátek, pak je dobré se úplně vykašlat na hokuspokusy, nechat si poradit a udělat si to na míru na první pokus korektně. (Pak již jen samá pozitiva a životní jistoty.)
Pokud je tvým cílem dělat hokuspokusy pro zábavu, pak je to samozřejmě jiná. I tak je ale dobré začít tím, že se obeznámíš s nějakými dobrými hotovými konstrukcemi. Když už budeš vědět, jak dobře může dobrá reprosoustava hrát, potom se můžeš donekonečna bavit zkoušením, jak moc se k dobrému výsledku přiblížíš jinou cestou.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 11:01 
Řádný člen
Uživatelský avatar

Registrován: 31 říj 2011 19:11
Příspěvky: 5956
Kraj: SR - Trenčianský
1. Nevidím smysl v laborování s výškáčem, co začíná hrát na 5kHz a končí na 4kHz... :roll: ARV231 a 261 je vhodný jen jako dobová relikvie a k restauraci historických zařízení. Nejde totiž seriozně používat reproduktor, který je nutný dělit nad 5kHz a kterýmu zároveň nad 4kHz kvůli jeho velikosti prudce padá vyzářený výkon.
2. Vysoce obdivuju ransomovy nervy vysvětlovat něco lidem, co si prostě dokolečka jedou svý a přitom o daný problematice vědí asi tolik, co věděl Ludvík XIV o EGR ventilu...
3. ARS820 nejsou zrovna zázrak, ale nejsou ani bum-cink a to objektivně. Pokud se to někomu subjektivně zdá, problém je v něm, nebo jinde, ale ne v samotném typu reprosoustav. Právě naopak, 820 asi patří k tomu vůbec nejpoužitelnějšímu z Tesly.
4. Mezi ARN6608 a ARV161 je potřeba dát něco menšího. Ideálně ARE5808, ARE466 (mimochodem, při osazení ARN6608 + ARE466 a zkopírování výhybky z 1PF 068 88 ani není výškáč potřeba - tahle soustava je podle mého mínění to nejlepší dvoupásmo, co vůbec měly).
5. Objem pro ARN6608: 25-35L, pro ARE667 stačí na pozici střeďáku 3-5L.
6. Pokud Tě nezajímá náš názor na věc, tak si to prostě udělej podle svýho. Nás taky nezajímá, jak Ti to bude hrát a rozhodně Ti tu nikdo nedá instantní radu, jak získat zlato z rezavýho železa, protože to prostě nejde.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 11:14 
Řádný člen

Registrován: 30 kvě 2014 01:04
Příspěvky: 2082
Bydliště: lázně PDY
Kraj:
Ransom má též můj obdiv! Jsem majitel 820 s Godzovou výhybkou velmi pohodová bedna a i v tovarním osazení se tyhle bedny dají celkem bez újmy na zdraví poslouchat.
Podle mě by bylo daleko lepší vybrat si zde z nějakého odladěného projektu třeba i s Teslou než vymýšlet perpetuum mobile a výsledek bude když než Highend, tak alespoň jistota.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 11:17 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
TheLastUnicorn píše:
...vysoce obdivuju ransomovy nervy...


Ransom se systematicky a cíleně věnuje začátečníkům, aby z toho nemuseli mít nerva kolegové. Když už Ransom nic jinýho neumí, tak ať je užitečnej aspoň něčím. Ne?

Hele, já jsem si dal dneska za úkol vydělat ještě víc peněz. Tak asi pudu něco dělat.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 11:18 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Je pravdou, že ARN 6608 není žádný zázrak. Po pravdě mi vlastně víc přidal středy, než basy samotné.

Co se týče hokus pokusů tak jsem si hrál značně dlouhou dobu s SW ekvalizérem v PC. Asi 14 dní v kuse jsem to ladil, že jsem to naladil.

Konstrukce, které jsou "jistotkou" mě samozřejmě zajímají taktéž. Jsem otevřený všemu. Zesilovač určitě budu chtít kupovat taky, ale až po novém roce.

Jasný pochopil jsem, že z hovna velblouda neudělám, takže se musím smířit s tím (že ačkoliv bych osobně řekl, že mi to teď hraje obstojně) tak to není finální stanice a musím pokračovat v zjišťování od zkušenějších.

Bohužel již dnes nemám čas a k PC se dostanu až večer.
Zatím děkuji za velmi detailní vysvětlení. Večer odepíšu.

Zatím díky moc a užívejte neděli :)


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 11:35 

Registrován: 02 led 2011 12:53
Příspěvky: 854
Kraj: SR - Trenčianský
Už tu toho bolo popísaného dosť a ešte aj bude.
Viacerí sme si prešli podobnou cestou, na ktorú si sa vydal ty. Preto mi mnohí dajú za pravdu, ak ti predhodím projekt TM265 http://repromania.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=8445 . Vzhľadom na fakt, že so stavbou by si mal problém, čo potom výhybka apod.? Asi by som to neriskoval a rovno ti navrhol, aby si predal časť reproduktorov, ktoré máš a zadovážil si na začiatok hotové bedne: http://repromania.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=8592
Zaručene to sfúkne a prehraje všetko, čo tam máš teraz nasyslené a naskladané. Takto to budeš mať takmer bez roboty.
Ďalšia rada - vykašli sa zatiaľ na domáce kino a priestorový zvuk a zameraj sa hlavne na stereo. Odtiaľ je potom už len na skok k rozšíreniu.
Ak sa ti nič z toho nepozdáva, je možnosť postaviť si výhybky napr. od Godza do tých ARS820 a využiť ich potenciál.

P.S. Ladenie na ucho - zabudni a snívaj. To je také "naladenie" ako sa mi to asi v tej chvíli najviac páči, ale technicky správne to rozhodne nie je. Merací mikrofón a soft ti odhalí toľko prúserov, že viac "na ucho" ladiť nebudeš.

_________________
4xJPA50, 2xJPA250, 2xJPA250, DPA223, Harrison X1000, Teson A2200, A2400, Luxman L-430, Dual CV1462, CS704, DAC MagicPlus, Senn HD558, Golem II


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 12:35 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
Je pravdou, že ARN 6608 není žádný zázrak. Po pravdě mi vlastně víc přidal středy, než basy samotné.

To ti udělá jakýkoli basák, pokud nebude ošetřený správně naladěnou výhybkou. (A pokud ho budeš napřímo připojovat paralelně k RK10). Kdykoli se používá víc jak jeden reprák, musí se každému přidělit exkluzivní část signálu. Výhybka vícepásmové soustavy přidělí basáku pouze dedikovanou basovou část pásma (a pouze co zbude nad basovým pásmem pak rozdělí mezi střeďák, výšku atd). Navíc ještě ošetří případné nerovnoměrnosti jeho frekvenčky (aby nezvýrazňoval vyšší frekvence, což basáky taky obecně dělají), vykompenzuje bafflestep (vliv tvaru bedny) a další. A zároveň výhybka v naprosté většině případů musí srazit citlivost zbylých repráků (střed, výšky) na stejnou úroveň s tím, co basák po všem tom okrajování odehraje. Teprve potom se lze bavit o tom, jestli ten basák basuje nebo ne. Zkušenost je ta, že i v dobře odladěných bednách je ARN66XX takovej... nijakej. Provozoval jsem spokojeně po dobu několika let velmi dobře hrající trojpásmo právě s ARN6604 podle jednoho ze zdejších projektů. Poslouchal jsem to denně v práci na dílně. Vím tedy, že ač vše okolo dobré až velmi dobré, tahle věc tam trochu chyběla. Proti tvému současnému setupu by ale i to bylo nebe a dudy.

Co se týče hokus pokusů tak jsem si hrál značně dlouhou dobu s SW ekvalizérem v PC. Asi 14 dní v kuse jsem to ladil, že jsem to naladil.


Ekvalizér není schopen vady repráků odstranit. Jeho účel je úplně jiný - v první řadě odstranění nějakých neškodných nerovnoměrností v ozvučeném prostoru. Vady způsobené špatně zapojenými repráky neodstraní. Nemá jak. Vycházet se musí vždycky z dobrých beden. Pokud přijde ke slovu ekvalizace, je to ta úplně nejposlednější věc v řadě.

Jasný pochopil jsem, že z hovna velblouda neudělám

Uděláš. Pokud máš výtvarné nadání a potlačený čich, tak i pěkného. Ale nepovozíš se na něm. A myslím, že ani ženskou na něj nesbalíš.

Z vlastní zkušenosti doporučuju asijského (horského) velblouda dvouhrbého. Je to milé zvíře s mírnou povahou. Jednohrbí pouštní velbloudi jsou náladové svině.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 28 lis 2021 23:21 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Tak jsem měl rozepsanou odpověď a pak se mi přes stůl prošla kočka a odpověď je fuč... no nic tak znovu.

Ta výhybka co byla použita k ARN6608 byla asi stejně tak dost na hov... Protože s výhybkou měl ten basák větší tendence hrát výšky (teda aspoň dle mého ucha) když je na přímo hraje víc hluboko, ale zase nějakej extra rozdíl to taktéž není.

Projekt TM250 a další mě velice zaujali. Nachází se někde technická dokumentace, nebo je to všechno dohledatelné jen v diskuzích? Link by bodl.

Nevýhoda toho jen je, že jen ten jeden výškáč + tlampač vyjde na víc, než mě vyšlo ARS 820, RK09 a RK10 dohromady :D a samozřejmě vše v páru (ještě jsem otevřel ARS 820 a zkontroloval. Nevím co se mi předtím podařilo naměřit, ale jsou to 4ohm ARN 567/B a měření ukázalo 5,4ohm na celou reprosoustavu)

Bohužel jsem za celý život neměl možnost si poslechnout opravdu kvalitní ozvučení (až na otce kamarádky, kterej dostal třípásma postavené od píky - údajně i samotné reproduktory stavěné jako protislužbu za služby architekta) To jsou repráky které hrajou opravdu nádherně a stářím obdobné. Minimálně 30 let

A ačkoliv je mi jasné, že za to možná dostanu čočku tak ať poslouchám jak poslouchám tak mi to zatím hraje minimálně přijatelně. Jak říkám... nemám pořádné srovnání.

Opravdu se nedají najít někde TM projekty na jednom místě s technickou dokumentací atd? Hledat to ve forech není tak přehledné a navíc bych si to chtěl uložit na potom. Před Vánoci určitě nemám možnost to dotáhnout do jakéhokoliv konce.

Ještě se zeptám... je tu nějaký zručný a ochotný človíček co je případně schopen za nějakou tu stovku ty bedny složit? Jedná se mi jen o stavbu reproboxu... víte jak... Já jsem ajťák a jsem na ruce trochu levej :D Se stavbou výhybky a vše ostatní zvládnu, ale bednu bych postavil pravděpodobně z dřevotřísky a do toho tam dát ještě nějaký výztuhy, nebo nedej bože vyříznout přesně otvory na repro nevidím moc nadějně. Asi to zkusím tak jako tak.

Co se týče té dokumentace... máme někde i dokumentaci k tomu jaký materiál použít? Jak silný materiál použít atd.?

Ještě jsem se dočetl, že se nějakým způsobem ošetřují reproduktory, ale hádám, že se ošetřuje hlavně závěs. Jak?

Děkuji vám pánové za trpělivost s mojí maličkostí a za věcné rady. Jste první fórum kde se opravdu snažím něco naučit a nezajímám se o to jen "na ucho"

Díky! 8-)


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 29 lis 2021 13:09 
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 03 říj 2010 12:04
Příspěvky: 11102
Bydliště: Náchod
Kraj: ČR - Královéhradecký
S těmi návody je to tak:

Náročnější nebo unikátní projekty jsou zpravidla dělané na míru pro zadavatele nebo skupinu zadavatelů. Obnáší to dost času a práce. Kdo je ladí, řekne si o nějakou odpovídající odměnu.
The Last Unicorn odladil řadu ekonomických reprosoustav, pro které dal základní dokumentaci k dispozici veřejně a grátis. Ty jsou v samostatné sekci a diskuze k nim (kde se dá vyptávat na podrobnosti) zase v další samostatné sekci. Časem se ale našli buď vykukové, co si free zapojení okopírovali a nestydatě prodávali dál. Nebo docházelo k všelijakým sporům s mamlasy, kteří nedodrželi návod a pak konstrukci pomlouvali, že hraje na hovno. Většina schémat je proto k dispozici jen na vyžádání u autora. Dostane je ten, u koho je nějak zřejmé, že si chce postavit soustavy tak jak jsou navržené, pro sebe (bráchu, kamaráda), nebude s tím kšeftovat a nebude poškozovat pověst konstruktéra.
Některé další projekty jsou tu i od jiných autorů. Je pak na každém, jestli dokumentaci hodí volně a grátis do placu, jestli si za ní řekne o flašku atd.

U těch free projektů je vždycky k dispozici schéma výhybky (to je závazné, ale ve výsledku se dá laborovat třeba s použitými typy součástí - pokud člověk ví co dělá) a nákres přední stěny spolu s přibližnými rozměry ozvučnice. Jsme DIY fórum, takže je předpoklad, že se do stavby pustí někdo, kdo má základní povědomí o tom, jak je asi tak bedna dělaná. Každý má jiné možnosti a ve výsledku je vcelku jedno, jestli použije MDF, multiplex, DTD, lamino nebo dýhovanou laťovku ze starého nábytku. Právě tak nestojí svět na tom, jestli bude mít desku 18 nebo 22 mm silnou. Někdo lepí natupo, někdo šroubuje, někdo má luxusní možnost sesadit na drážku a zalisovat. Někdo přední stěnu vsadí, jinej předsadí. Takže jak si to kdo rozkreslí na díly, přizpůsobí rozměry přířezů síle materiálu, to projekt neřeší. To by mělo smysl u sériové výroby. Je proto potřeba zapojit buď fantazii,vynalézavost a zkušenosti, nebo známého kdo dělá se dřevem. Platit za profi výrobu má smysl jenom u dražších konstrukcí. Naopak se má u luxusnějších věcí předem počítat s tím, že kolik stojí repráky, na tolik řádově vyjde i truhlařina (a ještě se stejné částce bude blížit cena výhybek a bižuterie okolo - terminály, kabeláž, nožičky, nátrubky, spojovací materiál, mechanické díly pro montáž...).
Takže u nákresu je závazná v první straně šířka přední stěny bedny a vzájemné rozmístění repráků, včetně takových věcí jako je sražení hran bedny a případné zapouštění repráků do povrchu - to jsou věci, které mají vliv na výsledný zvuk. V rozumné míře se dá lavírovat s výškou a hloubkou bedny, s umístěním basreflexu (pokud je použitý), ale i tak je pro méně znalého lépe se přeptat - co ještě nebude kazit ladění a co už ano.
Když se ještě vrátím k doporučeným TM-265. Tak ano, byla by to dobrá volba pro start, kdyby ale Monacor ty výškové repráky nedělal čím dál tím ojebanější. Ze začátku se daly jednoduše dodělat do správné podoby, a dokonce je Lukyss na Reproobchodu držel upravené skladem. Aby se s nimi nemusel nikdo nimrat a mohl je zrovna použít. Bohužel poslední upravené kusy jsou rozprodané a od nových sérií už kolegové dávají ruce pryč, protože už se je nedaří umravňovat.
Pokud by někdo nabízel svoje vlastní hotové, je to dobrý kup. Většinou se takové věci tady na fóru dávají v podstatě za cenu materiálu. Někdy i pod ní. Kdo si to postavil a spokojeně poslouchal, radši to dá se ztrátou někomu z fóra, kdo to ocení, než aby se to pokoušel prodávat na Aukru někomu, kdo to roztříská.
Před časem na mou prosbu Pet007 propísknul podobnou kombinaci, kde je na výšce použitý Dayton ND25FW-4. Výsledek jsem stavěl zatím podvakráte a hraje to myslím velmi dobře na to, jak jednoduchá a laciná soustava to je. Pet007 samozřejmě nahlas protestoval, protože je zvyklý pracovat s mnohem kvalitnějšími a dražšími repráky, ale podle mého mínění žádná z drobných vad, které rozčilují ladiče, na sebe ve zvuku sama nijak neupozorňuje. Výškáč je o něco levnější (Dayton stojí pod šest stovek a zvukovod je už jeho součástí). Je i o něco menší (průměr 104 mm proti 170) a ladění bedny je úmyslně na malinko živější projev. Nejlíp by to hrálo v objemu 12 až 15 litrů. Že ta kombinace má potenciál, se potvrdilo na posledním srazu. Tam jsem měl totéž vetknuté do velkých ozvučnic, nicméně základ zvuku je shodný. Vlákno je tady:
http://www.repromania.net/forum/viewtop ... =62&t=7815
Shodou okolností teď zrovna ten první prototyp posílám do Prahy. Možná by se dalo domluvit nějaké poslechnutí. Ale nevím, nemůžu mluvit za nového majitele. Sám si budu někdy po Novém roce nebo na jaře dělat nové stejné soustavy do pracovny. Kdyby bylo nejhůř, můžu nechat nařezat materiál dvakrát a vyfrézovat i díry. Nebude to ovšem hned.
Ale to nejpodstatnější:
Je čistě tvoje věc, co se ti líbí. Sice nad tím můžeme kroutit hlavou, ale je nám po tom kulový. Můžu si myslet, že vlastně hledáš taky dobrý zvuk, akorát že zatím nemáš představu jak by měl vypadat, že jsi ho ještě neměl kdy po delší dobu zažít a přivyknout mu. Je možné, že až uslyšíš něco z doporučených repráků, rychle pochopíš. Ale co když ne? Tahle možnost tu je taky. Takže nikdy se nevrhej do stavby nebo nakupování něčeho, co jsi neslyšel. Kdo do oboru nějakou dobu fušuje, zná rukopis kolegů, slyšel už mnohá jejich dílka a navíc dovede správně číst klikyháky v grafech, ten slyšet nepotřebuje a ví předem, jak komu co bude hrát. To teď ale není tvůj případ.


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: ARN 6608, ARE 667 a ARV 161
PříspěvekNapsal: 30 lis 2021 23:37 

Registrován: 01 lis 2021 19:26
Příspěvky: 53
Kraj: ČR - hl. m. Praha
Udělejme si rekapitulaci již (pro mně) zjištěného...

Materiál může být různý, včetně dřevotřísky DTD? (Z toho je domáci bedna pro ARN 6608).
Myslím si, že asi nejdůležitější krok "v prozření" bude zesilovač. Jaký zesilovač na domáci použití k PC by jsi doporučil? Hádám, že 5.1 bude už celkem dražší, ale myslím, že bych mohl mít kombinaci a něčím krmit jen tesly, protože hádám, že už jen tím budou mít kvalitnější projev?

Stavba té bedny mě zaujala a nejraději bych to dělal sám, ať se něco naučím. Stavba samotného reproboxu není pro mě ani tak lákává... s dřevem to fakt moc neumím. Na kolik vyjde připravený reprobox z tvé/objednané produkce? Bez složené elektroniky. Já to se dřevem fakt neumím :D

Překvapuje mě, že i taková drobnost jako zkosené hrany dělají rozdíl. jsou zkosené i zevnitř, nebo se jedná jen o povrchovou úpravu?

K té stavbě, co by jsi doporučil spíše? Původní verzi s DT-300, ačkoliv se nedaří "umravňovat" (hádám, že zkresluje?) nebo Dayton ND25FW?

Poslechnutí si bych se vůbec nebránil. Hádám, že jsi v kontaktu s nový majitelem, zkus se mi zeptat prosím :) Nebo je taky na foru?

Propísknout = změřit?

Má smysl se poohlížet po zesilovači starém, nebo spíš jít po něčem novém? Umí i zesilovače zkreslovat?

Koupě celého reproduktoru mě neláká tolik jako zkusit si to postavit. Minimálně aspoň tu výhybku.

Dočetl jsem se tu i o kompenzačních magnetech. jestli jsem to pochopil správně tak díky tomu dostane bedna basovější nádech?


Nahoru
Offline Profil E-mail  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 149 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron

© LuKyss 2005-2012 | ReproMania.NET & ReproObchod.cz



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group